K-ryhmä kertoo suosikkisäilykkeiden alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin – kaikkiin Pirkka- ja K-Menu-ananassäilykkeisiin alkuperätietoja avaavat QR-koodit

K-kauppojen ylivoimaisesti suosituin hedelmäsäilyke on edullinen ja moneen ruokaan sopiva ananassäilyke. Pirkka- ja K-Menu-ananassäilyketölkkeihin lisättävän QR-koodin avulla K-kaupan asiakkaat pääsevät tutustumaan tuotteen alkuperään ja reittiin jo kaupassa.

K-ryhmän asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia tuotteiden alkuperästä. K-ryhmä vastaa kysyntään kertomalla Tuotteiden jäljillä -sivustolla suosittujen tuotteiden alkuperästä ja reitistä kaupan hyllylle – uusimpana ananassäilykkeistä.

Suuressa osassa Pirkka- ja K-Menu-ananassäilyketölkeistä on QR-koodi, jonka avulla tiedot voi tarkistaa jo kaupassa. Loppuihin säilyketölkkeihin QR-koodi lisätään pakkausten uudistuessa.

”Kaupan alan yrityksiltä odotetaan entistä avoimempaa tietoa siitä, mistä tuotteet ovat kotoisin, miten tehtaiden ja tilojen työoloja valvotaan ja miten tuotteiden ympäristövaikutukset minimoidaan. Me K-ryhmässä teemme paljon tuotteiden vastuullisuuden varmentamiseksi ja haluamme kertoa myös asiakkaillemme, mitä kaikkea edellytämme tavarantoimittajiltamme”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan myynti- ja omat brändit -johtaja Tuuli Luoma.

Pirkka- ja K-Menu-ananassäilykkeiden ananakset tulevat Thaimaasta

Yksi maailman suurimmista ananasten tuottajista ja viejistä on Thaimaa. Pienviljelijät, joiden viljelemä pinta-ala on yleensä 1–5 hehtaaria, muodostavat yli 95 prosenttia kaikista ananaksen tuottajista.

Ananaksen tuotantoon voi liittyä epäkohtia muun muassa työn sesonkiluonteisuuden sekä lannoitteiden ja torjunta-aineiden käytön vuoksi. Näitä riskejä välttääkseen K-ryhmä edellyttää tavarantoimittajiltaan useiden sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun kriteereiden täyttämistä ja suosii pitkäaikaisia kumppanuuksia. 

”Olemme tehneet Pirkka- ja K-Menu-ananassäilykkeiden toimittajan kanssa yhteistyötä yli 20 vuoden ajan. Ananakset tulevat neljältä eri tilalta Thaimaasta. Luontokatoa ehkäistään tiloilla muun muassa viljelemällä muita kasveja ananaksen viljelyaikojen välissä sekä käyttämällä luonnonmukaisia vaihtoehtoja lannoitteille ja torjunta-aineille. Ananassäilykkeet valmistavalla tehtaalla tehdään säännöllisesti amfori BSCI:n sosiaalisen vastuun auditointi, jossa arvioidaan muun muassa tuotannon työolojen turvallisuutta, työntekijöiden palkkausta ja työaikoja sekä järjestäytymis- ja neuvotteluoikeutta”, Luoma kertoo.

Pirkka- ja K-Menu-ananassäilykkeet matkaavat Thaimaasta laivalla Saksan kautta Suomeen. Ananassäilykkeiden matka Suomeen kestää kokonaisuudessaan noin kuusi viikkoa.

Ananas_570x570.jpg

K-ryhmä avaa myös t-paitojen, tonnikalasäilykkeiden, ruusujen, banaanien ja puutavaran alkuperää

Kattavammin tietoa Pirkka- ja K-Menu-ananassäilykkeiden alkuperästä ja matkasta Suomeen löytyy Tuotteiden jäljillä -sivustolta. K-ryhmä kertoo sivustolla myös mywear t-paitojen, Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden, Pirkka Reilun kaupan ruusujen ja banaanien sekä PROF Timber -puutavaran alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös