Hävikkilaatikoista tuli hitti – näin K-Supermarket Karjaranta taistelee hävikkiä vastaan

Ennusteperäinen valikoimahallinta, Last chance -hylly ja hävikkilaatikot – K-Supermarket Karjarannassa tehdään paljon työtä ruokahävikin minimoimiseksi. Johdonmukaisten toimenpiteiden ansiosta ruokahävikkiä on onnistuttu vähentämään K-ruokakaupoissa 21 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta.

Jos ruoka päätyy hävikkiin, myös kaikki sen valmistamiseen kuluneet luonnonvarat ja työ menevät hukkaan. K-ruokakaupoissa tehdään jatkuvaa työtä hävikin vähentämiseksi.

’’Asiakkaiden toiveiden ymmärtäminen on hävikin vähentämisessä avainasemassa. Kun kauppamme avattiin noin vuosi sitten, olivat asiakkaiden mieltymykset osin arvailujen varassa. Nyt osaamme varautua kysyntään - ennusteperäisen valikoimahallinnan ansiosta asiakkaiden haluamat tuotteet saadaan oikeaan paikkaan juuri oikeaan aikaan’’, kertoo K-Supermarket Karjarannan kauppias Jussi Valkama.

Kaupan Last chance -hävikkihylly ja hävikkilaatikot ovat saavuttaneet suuren suosion asiakkaiden keskuudessa.

’’Hävikin vähentämisessä suurena apuna on ollut hävikkihylly, johon kootaan kaikki viimeistä käyttöajankohtaa lähestyvät punalaputetut tuotteet. Myös hävikkiuhan alla olevista leivistä sekä hedelmistä ja vihanneksista kootut hävikkilaatikot ovat olleet hitti asiakkaidemme keskuudessa – kokoamme hävikkilaatikot joka aamu ja kysyntää olisi enemmän kuin on tarjontaa’’, Valkama jatkaa.

Elintarvikekelpoisia myynnistä poistettuja tuotteita kauppa lahjoittaa paikalliselle avustusjärjestö Elämän Eliksiirille, joka jakaa ne ruoka-apuna avun tarvitsijoille.

Tarjoukset lähes kaikkien suomalaisten suosiossa – näkyy myös punalaputettujen tuotteiden kysynnässä

Tarjoukset ovat yleisesti lähes kaikkien suomalaisten suosiossa. K-ryhmän kyselytutkimuksen mukaan valtaosa (91 %) suomalaisista seuraa tarjouksia ja ostaa tarjoustuotteita, ja 74 % valitsee ostoskoriinsa punalaputettuja tuotteita*. Vuonna 2023 K-ruokakauppojen punalaputettujen tuotteiden myynti kasvoi 12 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. K-ryhmän datasta käy ilmi, että hävikin vähentämiseen kiinnitetään huomiota myös kotona: yli 80 prosenttia suomalaisista pyrkii välttämään ruokahävikin syntymistä arjessa**.

K-ryhmä kohti hävikin puolittamista

Ruokahävikin vähentäminen on K-ryhmän vastuullisuusstrategian keskeisiä tavoitteita. K-ryhmä on sitoutunut puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 lähtötasosta. Syyskuuhun 2024 mennessä ruokahävikkiä on vähennetty K-ruokakaupoissa jo 21 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta. Viime vuonna eniten hävikkiä vähennettiin leipätuotteissa, kasviksissa ja lihatuotteissa.

*K-Barometri elo-syyskuu 2024: Mitä seuraavista teet nyt itse arjessasi? Kaikki vastaajat, N=1016. Virhemarginaali +/- 1.0–3.2 %. N-luku vaihtelee, koska vastaajien on ollut mahdollista jättää osaan kysymyksistä vastaamatta.

**K-ryhmän kyselytutkimus toukokuu 2024.N=532


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös