Hävikkihyllyllä voidaan jopa puolittaa hävikin määrä – näin K-Citymarket Mikkeli taistelee hävikkiä vastaan

Ennusteperäinen valikoimanhallinta, hävikkihylly ja ResQ-sovellus – K-Citymarket Mikkelissä tehdään paljon työtä ruokahävikin minimoimiseksi. Johdonmukaisten toimenpiteiden ansiosta hävikkiä on onnistuttu vähentämään K-ruokakaupoissa 21 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta.

Jos ruoka päätyy hävikkiin, myös kaikki sen valmistamiseen kuluneet luonnonvarat ja työ menevät hukkaan. K-ruokakaupoissa tehdään jatkuvaa työtä hävikin vähentämiseksi.

’’Ruoan päätyminen hävikkiin on sekä ekologisesta että taloudellisesta näkökulmasta huonoin vaihtoehto. Hävikin ennaltaehkäisyn kannalta tärkeimmät päätökset tehdään jo valikoimaa muodostaessa - oikea määrä asiakkaiden haluamia tuotteita on oltava oikeassa paikassa oikeaan aikaan’’, kertoo K-Citymarket Mikkelin kauppias Harri Mattinen.

Valikoimanhallinnan lisäksi kaupan hävikkihyllyllä ja ResQ-mobiilisovelluksen käytöllä on ollut tärkeä rooli ruokahävikin vähentämisessä.

’’Hävikkihylly, joka kokoaa yhteen viimeistä käyttöajankohtaa lähestyvät tuotteet, on saavuttanut suuren suosion asiakkaidemme keskuudessa ja vähentänyt kaupassa syntyvää hävikkiä huomattavasti. Hävikkiuhan alla olevia hedelmiä ja vihanneksia, leipää sekä ateriatuotteita myydään myös ResQ-sovelluksen kautta. Lähes kaikki tuotteet, joita laitamme sovellukseen tarjolle saadaan myytyä’’, Mattinen jatkaa.

Elintarvikekelpoisia myynnistä poistettuja tuotteita kauppa lahjoittaa Mikkelin työttömien toimintaan.

Tarjoukset lähes kaikkien suomalaisten suosiossa – näkyy myös punalaputettujen tuotteiden kysynnässä

Tarjoukset ovat yleisesti lähes kaikkien suomalaisten suosiossa. K-ryhmän kyselytutkimuksen mukaan valtaosa (91 %) suomalaisista seuraa tarjouksia ja ostaa tarjoustuotteita, ja 74 % valitsee ostoskoriinsa punalaputettuja tuotteita*. Vuonna 2023 K-ruokakauppojen punalaputettujen tuotteiden myynti kasvoi 12 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. K-ryhmän datasta käy ilmi, että hävikin vähentämiseen kiinnitetään huomiota myös kotona: yli 80 prosenttia suomalaisista pyrkii välttämään ruokahävikin syntymistä arjessa**.

K-ryhmä kohti hävikin puolittamista

Ruokahävikin vähentäminen on K-ryhmän vastuullisuusstrategian keskeisiä tavoitteita. K-ryhmä on sitoutunut puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 lähtötasosta. Syyskuuhun 2024 mennessä ruokahävikkiä on vähennetty K-ruokakaupoissa jo 21 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta. Viime vuonna eniten hävikkiä vähennettiin leipätuotteissa, kasviksissa ja lihatuotteissa.

*K-Barometri elo-syyskuu 2024: Mitä seuraavista teet nyt itse arjessasi? Kaikki vastaajat, N=1016. Virhemarginaali +/- 1.0–3.2 %. N-luku vaihtelee, koska vastaajien on ollut mahdollista jättää osaan kysymyksistä vastaamatta.

**K-ryhmän kyselytutkimus toukokuu 2024.N=532


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös