Hävikkihyllyjä ja leipäkasseja – näin K-Supermarket Toppila taistelee hävikkiä vastaan

Ennusteperäinen valikoimahallinta, hävikkihyllyt, leipähävikkikassit ja ResQ-sovellus – K-Supermarket Toppilassa tehdään paljon työtä ruokahävikin minimoimiseksi. Johdonmukaisten toimenpiteiden ansiosta hävikkiä on onnistuttu vähentämään K-ruokakaupoissa 21 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta

Jos ruoka päätyy hävikkiin, myös kaikki sen valmistamiseen kuluneet luonnonvarat ja työ menevät hukkaan. K-ruokakaupoissa tehdään jatkuvaa työtä hävikin vähentämiseksi.

’’Teemme kaiken voitavamme ruokahävikin minimoimiseksi. Hävikin ennaltaehkäisyssä tärkeintä on ennusteperäinen valikoimahallinta. Se tarkoittaa, että oikea määrä asiakkaiden haluamia tuotteita on oltavassa oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Henkilökunnalla on tärkeä rooli hävikkitalkoissa – on oltava jatkuvasti hereillä ja osattava ennakoida, jotta tuotteiden hintoja osataan alentaa oikeaan aikaan’’, kertoo K-Supermarket Toppilan kauppias Janne Saarela.

Valikoimahallinnan lisäksi syntyvän hävikin määrää on onnistuttu vähentämään hävikkihyllyillä, hävikkikasseilla ja -laatikoilla sekä ResQ-sovelluksella.

’’Viimeistä käyttöajankohtaa lähestyvät ''punalaputetut'' tuotteet kootaan hävikkihyllyihin, joita löytyy kaupastamme kaksi. Joka aamu kokoamme hävikkiuhan alla olevista leivistä hävikkikasseja sekä vihanneksista ja hedelmistä hävikkilaatikoita, jotka ovat saavuttaneet suuren suosion asiakkaidemme keskuudessa. Kaikki hävikkikassit ja -laatikot joita kokoamme, menee kaupaksi. ResQ-sovelluksen avulla saamme pelastettua hävikkiuhan alla olevia bistron tuotteita ja ruoka-annoksia’’, jatkaa Saarela.

Tarjoukset lähes kaikkien suomalaisten suosiossa – näkyy myös punalaputettujen tuotteiden kysynnässä

Tarjoukset ovat yleisesti lähes kaikkien suomalaisten suosiossa. K-ryhmän kyselytutkimuksen mukaan valtaosa (91 %) suomalaisista seuraa tarjouksia ja ostaa tarjoustuotteita, ja 74 % valitsee ostoskoriinsa punalaputettuja tuotteita*. Vuonna 2023 K-ruokakauppojen punalaputettujen tuotteiden myynti kasvoi 12 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. K-ryhmän datasta käy ilmi, että hävikin vähentämiseen kiinnitetään huomiota myös kotona: yli 80 prosenttia suomalaisista pyrkii välttämään ruokahävikin syntymistä arjessa**.

K-ryhmä kohti hävikin puolittamista

Ruokahävikin vähentäminen on K-ryhmän vastuullisuusstrategian keskeisiä tavoitteita. K-ryhmä on sitoutunut puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 lähtötasosta. Syyskuuhun 2024 mennessä ruokahävikkiä on vähennetty K-ruokakaupoissa jo 21 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta. Viime vuonna eniten hävikkiä vähennettiin leipätuotteissa, kasviksissa ja lihatuotteissa.

*K-Barometri elo-syyskuu 2024: Mitä seuraavista teet nyt itse arjessasi? Kaikki vastaajat, N=1016. Virhemarginaali +/- 1.0–3.2 %. N-luku vaihtelee, koska vastaajien on ollut mahdollista jättää osaan kysymyksistä vastaamatta.

**K-ryhmän kyselytutkimus toukokuu 2024.N=532


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös