Hävikkihylly on monelle se tärkein hylly kauppakierroksella – K-Supermarket Maskussa vähennetään hävikkiä monin keinoin

Ennusteperäinen valikoimahallinta, henkilökunnan kouluttaminen ja Last chance - hävikkihylly – K-Supermarket Maskussa tehdään paljon työtä ruokahävikin minimoimiseksi. Johdonmukaisten toimenpiteiden ansiosta hävikkiä on onnistuttu vähentämään K-ruokakaupoissa 21 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta.

Jos ruoka päätyy hävikkiin, myös kaikki sen valmistamiseen kuluneet luonnonvarat ja työ menevät hukkaan. K-ruokakaupoissa tehdään jatkuvaa työtä hävikin vähentämiseksi. ’’Kaupan laaja valikoima vaatii jatkuvaa seurantaa ja teemme päivittäin töitä tuotteiden kierron ja hävikin minimoimisen eteen. Hävikin vähentämisessä avainasemassa on ennusteperäinen valikoimahallinta - asiakkaiden haluamat tuotteet on oltava oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Esimerkiksi syksyn omena-aikaan hyllyiltä on löydyttävä sokeria, kanelia ja vaniljakastiketta. Henkilökunnan perehdyttäminen aiheeseen on tärkeää ja hävikki onkin viikkopalavereissamme toistuva teema’’, kertoo K-Supermarket Maskun kauppias Turo Tikanmäki.

Parasta ennen -päiväyksen tai viimeisen käyttöajankohdan lähestyessä tuotteiden hintoja alennetaan ja ’’punalaputetut’’ tuotteet kerätään Last chance -hävikkihyllyyn.

’’Monelle asiakkaallemme hävikkihylly on ensimmäinen piste kauppakierroksella. Monet käyvät katsomassa mitä tuotteita hävikkihyllystä tänään löytyisi ja päivittäinen ostoskori rakennetaan punalaputettujen tuotteiden ympärille. Hävikkihyllyn tuotteet ovat hyvälaatuisia ja säästö on huomattava’’, jatkaa Tikanmäki.

Elintarvikekelpoisia myynnistä poistettuja tuotteita kauppa lahjoittaa paikalliselle seurakunnalle Kevätsateenkodille, joka jakaa ne ruoka-apuna avun tarvitsijoille.

Tarjoukset lähes kaikkien suomalaisten suosiossa – näkyy myös punalaputettujen tuotteiden kysynnässä.

Tarjoukset ovat yleisesti lähes kaikkien suomalaisten suosiossa. K-ryhmän kyselytutkimuksen mukaan valtaosa (91 %) suomalaisista seuraa tarjouksia ja ostaa tarjoustuotteita, ja 74 % valitsee ostoskoriinsa punalaputettuja tuotteita*. Vuonna 2023 K-ruokakauppojen punalaputettujen tuotteiden myynti kasvoi 12 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. K-ryhmän datasta käy ilmi, että hävikin vähentämiseen kiinnitetään huomiota myös kotona: yli 80 prosenttia suomalaisista pyrkii välttämään ruokahävikin syntymistä arjessa**.

K-ryhmä kohti hävikin puolittamista Ruokahävikin vähentäminen on K-ryhmän vastuullisuusstrategian keskeisiä tavoitteita. K-ryhmä on sitoutunut puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 lähtötasosta. Syyskuuhun 2024 mennessä ruokahävikkiä on vähennetty K-ruokakaupoissa jo 21 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta. Viime vuonna eniten hävikkiä vähennettiin leipätuotteissa, kasviksissa ja lihatuotteissa.

*K-Barometri elo-syyskuu 2024: Mitä seuraavista teet nyt itse arjessasi? Kaikki vastaajat, N=1016. Virhemarginaali +/- 1.0–3.2 %. N-luku vaihtelee, koska vastaajien on ollut mahdollista jättää osaan kysymyksistä vastaamatta.

**K-ryhmän kyselytutkimus toukokuu 2024.N=532


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös