Black Friday -ostoksille suuntaavat nyt alle 25-vuotiaat – näitä tuotteita suomalaiset alennusmyynneistä etsivät

Suomalaisista joka kolmas aikoo tehdä Black Friday -ostoksia, mutta nuorissa aikuisissa vastaava luku on lähes kaksinkertainen. Ennen kaikkea alennusmyynneistä etsitään elektroniikkaa, vaatteita ja sisustustuotteita. Tiedot selviävät K-ryhmän tuoreesta kyselytutkimuksesta. Verkkokauppahakuja dominoivat ikisuositut brändit, kuten Marimekko ja Kuoma. 

Yhtä vuoden maailmanlaajuisesti suosituimmista ostospäivistä Black Fridayta vietetään tänä vuonna perjantaina 29. marraskuuta.  

K-ryhmän kyselytutkimuksen* mukaan 33 prosenttia suomalaisista suunnittelee tekevänsä ostoksia Black Fridayn tai Black Weekin aikana. Innokkaimmin Black Fridayhin suhtautuvat nyt 18–24-vuotiaat, joista ostoksia aikoo tehdä jopa 61 prosenttia. Yleisimmin Black Friday -ostoksiin aiotaan käyttää joko maltillisemmin 50–100 euroa (30 prosenttia vastaajista) tai hiukan runsaammin, 250–500 euroa (30 %). 

Ennen kaikkea suomalaiset suunnittelevat ostavansa Black Fridayna elektroniikkaa (57 %), toiseksi eniten muotia ja vaatteita (33 %) ja kolmanneksi eniten sisustus- ja kodintarviketuotteita (30 %). 

“Viime vuoden myyntidatamme** vahvistaa hyvin sen, mitä suomalaiset Black Fridaysta etsivät. Viime vuonna suosituimmiksi tavararyhmiksi nousivat verkkokaupassa ja hypermarketeissamme kodintekniikka, alusvaatteet, sukat, yö- ja uima-asut, lelut sekä kodintekstiilit ja sisustus. Black Friday avaa myös joulukauden, ja moni tekee joululahjaostoksia Black Weekin aikaan”, kertoo Keskon eCommerce Director Pia Rytilahti

Yksittäisistä tuotteista suosituimmiksi nousivat esimerkiksi Marimekko Siirtolapuutarha -kannu, Moccamaster Automatic S -kahvinkeitin ja Sony PS5 -pelikonsoli + EA Sports FC 24 -paketti. 

Verkkokaupasta etsittiin klassikoita  

K-Citymarket.fi-verkkokaupan puolella suosituimpien hakujen listalle Black Weekin aikaan ja sen alla*** nousivat muun muassa Iittala, Marimekko, LEGO, Kuoma, Lumene ja PS5. 

“Iittala ja Marimekko ovat kestosuosikkeja sisustuksessa. Legot kuuluvat jokavuotisiin joulun klassikkolahjoihin, kuten myös vaikkapa Lumenen kosmetiikkalahjat. PlayStation 5:n ympärillä taas kävi kova kuhina, ja kuluttajat etsivät kuumeisesti, mistä konsolia olisi saatavilla. Taustalla vaikutti pandemia-ajan sirupulasta johtuva heikko saatavuus. Kuoma-kengätkin ovat sellainen tuotehitti, joita hankitaan lapsille vuodesta toiseen ja lisäksi niiden suosio on nostanut päätään myös aikuisten keskuudessa”, Rytilahti sanoo. 

“Tänä vuonna ostoskoreista löytyy luultavasti pelituotteita, kuulokkeita ja kaiuttimia sekä joululahjaksi soveltuvia kodin pienkoneita, leluja ja kosmetiikkaa”, Rytilahti vinkkaa. 

K-Citymarketin Black Fridayn 2023 euromääräisesti myydyimmät käyttötavaratuotteet, satunnaisessa järjestyksessä: 

Moccamaster Automatic S -kahvinkeitin, hopea 

Sony PS5 -pelikonsoli + Call of Duty Modern Warfare 3 

Marimekko Siirtolapuutarha -kannu 1,25 l 

Mariskooli 155 mm, karpalo 

JBL PartyBox 110 -Bluetooth-kaiutin 

Philips Essential HD9270/70 Airfryer XL 

Marimekko Oiva Siirtolapuutarha -purkki 7 dl 

Moccamaster Automatic S -kahvinkeitin, musta 

Marimekko Oiva Siirtolapuutarha -purkki 4,5 dl 

Sony PS5 -pelikonsoli + EA Sports FC 24 
 

Lähteet:  

* Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä lokakuussa 2024. Kyselyyn vastasi 720 ihmistä. Aineisto on painotettu vastaamaan väestöä iän ja sukupuolen mukaan.     

** K-ryhmän myyntidata 2023 

*** K-Citymarket.fi-verkkokaupan data aikavälillä 16.11.-26.11.2023 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös