Jouluna suomalaiset satsaavat yrtteihin ja poimivat ostoskoreihinsa kauppojen hyllyiltä löytyviä hedelmiä, jotka sopivat juhlakauteen ja juustolautasille. Näiden tieltä suomalaisten suosikkihedelmä banaani saa jouluna väistää.
Uudessa Hyvis paprika-linssikeitossa hyödynnetään K-ryhmän keskusvaraston paprikoita, joita ei voi lähettää kauppaan myytäväksi esimerkiksi kolhiintumisen vuoksi, mutta jotka sopivat vielä erinomaisesti keiton raaka-aineeksi.
“Paprika-linssikeitto on edullinen valmisruokavaihtoehto, jonka valitsemalla kuluttajat voivat osallistua ruokahävikin ehkäisyyn ruokaketjussa. Syntyvän paprikahävikin määrä kuitenkin sanelee, kuinka paljon keittoa voidaan valmistaa. Tuotteen luonteeseen siis kuuluu, ettei sitä aina löydy kaupan hyllystä, sillä käytämme raaka-ainetta, jota emme haluaisi olevan olemassa”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
Vegaaniselle Hyvis paprika-linssikeitolle on myönnetty Sydänmerkki, joka kertoo, että tuote on omassa tuoteryhmässään terveellisempi valinta: keitossa on maltillisesti rasvaa ja sen suolapitoisuus on alhainen.
Tavarantoimittajayhteistyö on olennainen osa uusien hävikkituotteiden kehittämistä. Uuden keiton valmistuksessa jatketaan toimivaksi todettua yhteistyötä Juustoportin Kasvisgallerian kanssa, joka valmistaa myös vuonna 2022 K-kauppojen valikoimiin tullutta Hyvis tomaatti-juustokeittoa. Kuopiossa valmistettavalle paprika-linssikeitolle on myönnetty suomalaisesta työstä kertova Avainlippu.
’’Olemme iloisia, että pääsemme laajentamaan tuotesarjaa Kasvisgallerian kanssa. Hyvis tomaatti-juustokeiton valmistamiseen hyödynnettiin vuoden 2022 aikana 9000 kiloa K-ryhmän keskusvaraston hävikkitomaatteja ja nyt myös paprikat pääsevät hyötykäyttöön”, Jäske sanoo.
”Onnistuneen Hyvis tomaatti-juustokeiton jälkeen saimme mieluisen haasteen Keskolta: minkälaisen tuotteen saisimme aikaan paprikasta. Taitavan tuotekehityksen ansiosta löysimme toimivan yhdistelmän, joka sopii myös vegaaniseen ruokavalioon. Vastuullisuus on olennainen osa meitä Juustoporttilaisia, joten olemme olleet erityisen iloisia löytäessämme hävikille uuden, maistuvan elämän”, kertoo Juustoportin markkinoinnista vastaava johtaja Niklas Keski-Kasari.
Ruokahävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on yksi K-ryhmän päivittäistavarakaupan keskeisistä kiertotaloustavoitteista. K-ryhmässä etsitään aktiivisesti uusia keinoja kehittää hävikin hallintaa ja minimointia koko arvoketjussa, tavarantoimittajia ja asiakkaita haastaen ja kannustaen.
Ruokahävikkiä ehkäistään ensisijaisesti valikoimahallinnalla sekä ennuste- ja tarvesuunnittelulla, mutta hävikkiuhan alla olevista raaka-aineista valmistetuilla tuotteilla on hävikin minimoimisessa tärkeä rooli. "Hävikin syntyminen on haastavaa estää kokonaan ja sen määrää ei aina pystytä ennustamaan etukäteen. Määrää voi kuitenkin minimoida ja siinä Hyvis-keittojen kaltaiset tuotteet ovat avainasemassa – niitä tehdään joustavasti silloin, kun hävikkiraaka-ainetta on saatavilla”, Jäske kertoo.
Hyvis paprika-linssikeitto on saatavilla maaliskuusta alkaen K-ruokakaupoista.