
MIELI ry:n vuosittaisella Mielinauha-kampanjalla kerätään varoja kotimaiselle mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle. K-ryhmä on mukana 1.4. alkaneessa kampanjassa ensimmäistä kertaa myymällä Mielinauhoja kaikissa K-ruokakaupoissa.
’’Haluamme tehdä asiakkaillemme vastuulliset valinnat mahdollisimman helpoksi. Asetimme vuonna 2020 tavoitteeksi, että kaikki tuoreet ja pakasteesta löytyvät naturel ja paneroidut Pirkka ja Pirkka Parhaat -kalatuotteet, joita on yhteensä 76, ovat joko kotimaista alkuperää tai MSC- tai ASC-sertifioituja vuoden 2021 loppuun mennessä. Tämä tavoite saavutettiin aikataulussa ja nyt vastuullisemmat kalavalinnat K-ruokakaupoissa käyvät entistä vaivattomammin’’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
K-ryhmän kalahankintoja ohjaa WWF:n Kalaoppaaseen pohjautuva K-ryhmän kala- ja äyriäislinjaus, joka on ollut voimassa jo 13 vuoden ajan. K-ruokakauppojen valikoimissa ei ole WWF:n Kalaoppaassa punaisella merkittyjä lajeja. Valikoimapäätöksissä suositaan kestäviä kalakantoja sekä MSC- ja ASC-sertifioituja toimittajia.
MSC:n (Marine Stewardship Council) kalamerkki löytyy luonnonvaraisista kaloista ja äyriäisistä, jotka ovat peräisin MSC:n kestävän kalastuksen standardin mukaisesti sertifioiduista vastuullisista kalastusyrityksistä. ASC:n (Aquaculture Stewardship Council) turkoosi merkki osoittaa, että kasvatetut kalat ovat peräisin vastuullisesti ja tiukkojen kriteerien mukaisesti toimivista kalankasvattamoista, joissa pyritään minimoimaan ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset.
Kalaketjun läpinäkyvyyteen satsataan
Yhä useampi kuluttaja on kiinnostunut tuotteiden alkuperästä ja niiden matkasta kaupan hyllylle. Syyskuussa 2021 kotimaisiin Pirkka-kirjolohipakkauksiin lisättiin kasvattajamerkintä, jonka avulla kuluttaja voi nähdä tuotteen tarkan alkuperän. Uudistuksen myötä K-ruokakaupoissa myytiin vuonna 2021 Pirkka-kirjolohta 500 000 pakettia aiempaa vuotta enemmän.
’’Kuluttajat odottavat avoimempaa tietoa tuotteiden toimitusketjusta. Pirkka-kirjolohipakkausten kasvattajamerkinnän avulla olemme voineet lisätä läpinäkyvyyttä ja vastata tähän tarpeeseen. Pirkka-kirjolohituotteet tulevat seitsemältä eri kasvattajalta Suomen länsirannikolta ja Ahvenanmaalta, nyt kuluttaja näkee tarkalleen mistä ostamansa tuote on peräisin ja kenen kasvattajan kala on kyseessä’’, Jäske kertoo.
Lisätäkseen toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä K-ryhmä julkaisi syksyllä 2020 Tuotteiden jäljillä -sivuston, jossa kerrotaan K-ryhmän kaupoissa myytävien tuotteiden alkuperästä ja reitistä kaupan hyllylle. Sivustolla kerrotaan kaikkien Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden, Pirkka Reilun kaupan ruusujen ja PROF Timber -puutavaran alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin. Sivustolle lisätään jatkossa asiakkaiden ja muiden sidosryhmien toivomia tuotteita.
Viisi suosituinta Pirkka ja Pirkka Parhaat -kalatuotetta
(K-ryhmän myyntidata 2021)