K-Market-ketjun kiusaamisvapaa vyöhyke -toimintatapaa halutaan nyt laajentaa myös kauppojen ulkopuolelle. Suomalaisia pyydetään tarttumaan toimeen ja tekemään omasta ympäristöstään kiusaamisvapaa. Mukaan on lähtenyt myös artisti Keko Salata, joka haluaa tukea kiusaamisen vastaista toimintaa.
”Kiusaamisvapaa vyöhyke -toimintatapa on ollut käytössä kaikissa 800:ssa K-Marketissa viime syksystä alkaen, ja olemme saaneet siitä hyvää palautetta niin nuorilta kuin vanhemmilta. Nyt haluamme rohkaista muitakin tarttumaan toimeen”, kertoo K-Market-ketjun toimitusjohtaja Jesper Åberg.
Kiusaamisvapaa vyöhyke tarkoittaa, että kaupassa ei hyväksytä kiusaamista ja että kauppa tarjoaa kiusatulle lapselle tai nuorelle tarvittaessa turvallisen paikan, jossa on aina paikalla välittävä aikuinen.
”Olemme nähneet, että kauppojen kiusaamisvapaalla vyöhykkeellä on laajoja vaikutuksia, jotka ulottuvat myös kaupan ulkopuolelle: aiheesta keskustellaan entistä useammin esimerkiksi ystävien kesken, ja teettämässämme kyselyssä 25 % toimintatavan huomanneista sanoi sen saaneen heidät itsensäkin puuttumaan aktiivisesti kiusaamiseen”, Åberg kertoo.
Nyt K-Market-ketju haastaa kaikki suomalaiset mukaan tekemään omasta ympäristöstään kiusaamisvapaan. Oman kiusaamisvapaan vyöhykkeen voi julistaa mihin tahansa: esimerkiksi koululuokkaan, harrastuskerhoon tai vaikkapa sometilille. Kun asian jakaa somessa tunnisteella #kiusaamisvapaa, levittää samalla sanaa ja rohkaisee muita mukaan.
Keko Salata mukana kiusaamisen vastaisessa työssä
Artisti Keko Salata on lähtenyt mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön. Salatan Sä oot ruma -kappaleen uusi, koulumiljöössä kuvattu video käsittelee kiusaamista. Videon voi katsoa osoitteessa k-market.fi/kiusaamisvapaa.
”Tämä kampanja tuntuu todella luontevalta ja tärkeältä yhteistyöltä, ja olen tosi innoissani, että tämä biisi sopi tähän niin hyvin. Sä oot ruma -kappaleessani pohdin, mitä se kauneus oikeasti on. Toivon, että kaikki työpaikat ja koulut lähtevät kampanjaan mukaan ja julistavat tilat kiusaamisvapaiksi vyöhykkeiksi”, Keko Salata sanoo.
Kiusaamisvapaan vyöhykkeen yhteistyökumppanina on viime syksystä asti ollut Mannerheimin Lastensuojeluliitto, jolla on pitkä kokemus kiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta sekä kiusattujen lasten ja nuorten tukemisesta. MLL on työstänyt kiusaamisvapaan vyöhykkeen tueksi muun muassa kaupoissa jaettavan Välittävän aikuisen muistilistan, joka neuvoo miten kuka tahansa voi toimia kiusaamista nähdessään.
”Haluamme tällä toiminnalla ehkäistä kiusaamista mutta myös nostaa asian julkiseen keskusteluun ja auttaa suomalaisia tunnistamaan oman roolinsa kiusaamisen ehkäisemisessä. Kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa”, sanoo K-Market-ketjun toimitusjohtaja Jesper Åberg.
Turvallisuusalan ammattilaiset palkitsivat kiusaamisvapaa vyöhyke -toimintatavan viime vuonna Vuoden turvallisuustekona. Lisäksi kiusamisvapaa vyöhyke palkittiin kunniamaininnalla Suomen paras asiakasteko -kisassa.