Punalaputettujen tuotteiden suosio kasvaa – suomalaiset haluavat säästää rahaa ja vähentää ruokahävikkiä

Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevien punalaputettujen tuotteiden ostaminen on hyvä tapa osallistua hävikin vähentämiseen ja samalla säästää rahaa ruokaostoksissa. Systemaattisten hävikkitoimien ansiosta ruokahävikin määrä on vähentynyt K-ryhmässä tänä vuonna 4 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Ruokakauppojen hävikkihyllyt ja punaiset hintalaput kiinnostavat yhä useampaa kaupassakävijää. Elokuussa toteutetun K-ryhmän kyselytutkimuksen* mukaan 69 % suomalaisista kertoo ostavansa viimeisen käyttöpäivän tuotteita alennettuun hintaan. Kiinnostus punalaputettuihin tuotteisiin on kasvussa, sillä kesäkuun vastaavaan kyselytutkimukseen verrattuna kasvua oli 5 %-yksikköä. Suomalaiset hyödyntävät ruokaostoksissaan mielellään myös muita tarjouksia. 87 % kyselytutkimukseen vastanneista ilmoitti seuraavansa tarjouksia ja ostavansa tarjoustuotteita.

K-ryhmän myyntidata paljastaa, että punalaputettujen tuotteiden kappalemääräinen myynti on kasvanut elokuun loppuun mennessä lähes 12 % verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Eniten punalaputettuja tuotteita myydään kappalemääräisesti leivässä, valmisruoassa, lihatuotteissa, jogurteissa, vanukkaissa ja maitovalmisteissa. Punalaputettujen tuotteiden myynti on ollut kasvussa kaikissa edellä mainituissa tuoteryhmissä.

K-kauppiailla on monet keinot hävikin minimointiin

K-Citymarket Joensuu Pilkon kauppias Juha Kupiaiselle hävikkitoimet ovat arkea. ”Tärkeintä on tietysti hävikin ennaltaehkäiseminen. Tilaustoiminnassa hyödynnämme tarvesuunnittelua ja teemme jatkuvaa hävikin ja valikoiman hallintaa erilaisten työkalujen avulla. Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevista tuotteista teemme kampanjoita ja tuotteita tietysti myös punalaputetaan. Kaiken jäljelle jäävän syömäkelpoisen ruoan lahjoitamme ruoka-apuun”, Kupiainen kertoo.

Myös ruokahävikkiä hyödyntävät tuotteet ovat löytäneet paikkansa kauppojen hyllyiltä. K-Citymarket Joensuu Pilkon valikoimista löytyy esimerkiksi Hyvis-tomaattijuustokeitto, jonka valmistuksessa käytetään K-ryhmän keskusvaraston hävikkitomaatteja ja Juustoportin ylijäämäjuustoa. Keitto lanseerattiin K-ruokakauppoihin huhtikuussa ja sen avulla on saatu vähennettyä jo noin 7 000 kg keskusvaraston tomaattihävikkiä.

K-ryhmä tekee hävikkitoimia ympäri vuoden

Ruokahävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on yksi K-ryhmän päivittäistavarakaupan keskeisistä kiertotaloustavoitteista. Uusi tavoite asetettiin keväällä 2022 ja K-ryhmässä tehdään tavoitteen saavuttamiseksi johdonmukaista työtä koko arvoketjussa.

”Edistämme kiertotaloutta uuden vastuullisuusstrategiamme mukaisesti ja ruokahävikin vähentämiseen meitä ohjaa myös uudistunut jätelaki. Ruokahävikin määrä on vähentynyt K-ryhmässä tänä vuonna 4 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Haluamme kirittää myös tavarantoimittajia hävikin minimoinnissa sekä auttaa asiakkaitamme tekemään vastuullisia valintoja”, toteaa Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Myös K-ruokakauppojen asiakkaat näkevät ruokahävikin vähentämisen yhä tärkeämpänä osana K-ryhmän vastuullisuustyötä. K-ryhmän asiakkaille elokuussa toteutetussa kyselyssä** 58 % vastaajista koki, että K-ryhmän tulisi panostaa vastuullisuudessa ruokahävikin vähentämiseen.

*K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä 15.–21.8.2022 toteutettu K Barometri -kyselytutkimus 25–74-vuotiaille suomalaisille, n=1010. Aineisto painotettiin iän ja sukupuolen suhteen väestöjakaumaa vastaavaksi.

**K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä elokuussa 2022 toteutettu omnibus-kysely, n=1054.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös