
MIELI ry:n vuosittaisella Mielinauha-kampanjalla kerätään varoja kotimaiselle mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle. K-ryhmä on mukana 1.4. alkaneessa kampanjassa ensimmäistä kertaa myymällä Mielinauhoja kaikissa K-ruokakaupoissa.
Vuonna 2019 kotimaiset Pirkka-tulppaanit saivat ympärilleen paperisen kääreen muovisen sijaan. Nyt kimppujen aiemmin muoviset kuljetusämpärit on korvattu kierrätyskelpoisilla pahvilaatikoilla yhteistyössä Stora Enson kanssa. Uudistuksen myötä muovia säästetään vuosittain 27 tonnia, joka vastaa noin 1,3 miljoonaa muovikassia.
’’Etsimme jatkuvasti uusia tapoja vähentää tarpeetonta muovia ja haemme ketterästi uudenlaisia ratkaisuja tiiviissä yhteistyössä kumppaneidemme kanssa. Stora Enson kanssa uudistettu Pirkka-tulppaanien kuljetuspakkaus on yksi konkreettinen esimerkki tästä’’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
”Vastuullisuudella on iso rooli tämän päivän liiketoiminnassa ja sen merkitys kasvaa edelleen. Tavoitteenamme on kehittää asiakkaille näkyviä vastuullisuutta edistäviä tuotteita ja palveluita. Parhaiten tämä onnistuu tiiviissä yhteistyössä toimitusketjun eri osapuolten kesken”, kertoo Stora Enson Product Manager Timo Anonen.
Pirkka-tulppaanin kuljetuspakkauksen materiaalit ovat kotimaista alkuperää ja ne valmistetaan Suomessa. Kuljetuspakkaus valmistetaan FSC®- ja PEFC™-puun alkuperän seurantajärjestelmien vaatimusten mukaisesti, joka on takuu kestävästi tuotetusta puusta ja paperista. Kuljetuspakkaukseen on lisätty PET-pinnoite, jotta se pysyy nestetiiviinä. Kuljetuspakkaukset lajitellaan kaupoissa pahvinkeräykseen.