
MIELI ry:n vuosittaisella Mielinauha-kampanjalla kerätään varoja kotimaiselle mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle. K-ryhmä on mukana 1.4. alkaneessa kampanjassa ensimmäistä kertaa myymällä Mielinauhoja kaikissa K-ruokakaupoissa.
K-ryhmä oli mukana jo kuudetta kertaa järjestetyssä Kinkkutemppu-kampanjassa.
“Kinkkutemppu on hyvä keino osallistua kiertotalouteen kierrättämällä joulunajan käytetty paistinrasva. Edellisjouluna paistinrasvaa kerättiin yhteensä noin 58 tonnia* lähes 350 keräyspisteen voimin ‒ nyt päästiin lähes samoihin lukemiin pienemmällä määrällä keräyspisteitä. Olemme erittäin iloisia tuloksista ja siitä, että suomalaiset ovat ottaneet Kinkkutempun osaksi jouluperinteitään. Uskomme sen kasvattavan kiertotalouden merkitystä myös muuten ihmisten arjessa”, bio- ja kiertotalouden johtava asiantuntija Pia Vilenius Kemianteollisuus ry:stä kertoo.
Keräyspisteitä oli valtakunnallisesti tarjolla kaikkien K-Citymarketien ja lukuisten muiden K-ruokakauppojen, Neste- ja Neste K -asemien yhteydessä sekä joidenkin kuntien jätepisteillä. Suosituimpia keräyspisteitä olivat K-Citymarket Kajaani ja Seinäjoen K-Citymarket Päivölä. Neste-asemien osalta suurimmat rasvamäärät kerättiin Joensuun Neste Niinivaaran sekä Kotkan Neste Karhulan asemilta.
“Kinkkutempun paistinrasva saa uuden elämän Neste MY Uusiutuvana Dieselinä, jonka käyttö vähentää autoilun hiilijalanjälkeä keskimäärin 90 %** verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Haluamme kiittää kaikkia aktiivisesta osallistumisesta yhteiseen joulun ajan ilmastotekoon. Samalla kiitos kuuluu myös uudelle kumppanillemme Rasmix Oy:lle, joka operoi rasvajätteen käsittelyn ja toimituksen jalostamollemme“, Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen kertoo.
*) Korjattu paistinrasvan määrä vuonna 2020 oli 55 tonnin sijasta noin 58 tonnia.
**) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2018/2001/EU) mukainen.
Lisätietoa: www.kinkkutemppu.com.