K-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupassa 36,6 % vuonna 2021 – verkossa johtava asema
K-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupassa 36,6 % vuonna 2021 – verkossa johtava asema
19.05.2022
K-ryhmän osuus Suomen päivittäistavarakauppamarkkinasta oli vuonna 2021 yhteensä 36,6 %. K-ryhmän ketjuista parhaiten menestyi K-Citymarket, jonka myynti kasvoi +3,9 % vuoteen 2020 verrattuna. Se myös onnistui kaikista pt-kaupan ketjuista parhaiten kasvattamaan myyntiään orgaanisesti nykyisellä kauppaverkostolla ilman uusperustantaa. Päivittäistavaroiden verkkokaupassa K-ryhmä oli oman arvionsa mukaan markkinajohtaja viime vuonna noin 45 % markkinaosuudella. Tiedot pohjautuvat tutkimusyritys Nielsenin tänään julkistamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.
Vuosittain julkaistava Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteri mittaa päivittäistavarakaupan markkinasta kokonaisuutta, joka kattaa päivittäistavaroita myyvien myymälöiden ja verkkokaupan myynnin.
”Päivittäistavarakaupassa tavoitteenamme on kannattava kasvu, ja onnistuimme siinä myös vuonna 2021: myynti kasvoi, asiakastyytyväisyys vahvistui ja kannattavuus parani”, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli summaa.
Kaikkiaan myynnin kasvu pohjautui K-ryhmässä pitkälti jo olemassa oleviin kauppapaikkoihin. Vuoden aikana myymäläverkostoon investoitujen 101 miljoonan euron painopisteenä olikin olemassa olevien kauppapaikkojen uudistaminen.
”K-ruokakauppiaat toimivat edelläkävijöinä suomalaisen päivittäistavarakaupan tarjonnan uudistamisessa. Sen tulokset huomioitiin taas viime vuonna kansainvälisestikin, kun K-Citymarket Tammisto valittiin asiantuntijaorganisaatio IGD:n vuoden 2022 Must-see stores -listalle. K-ruokakaupat rakennetaan valikoimiltaan ja palveluiltaan paikallisen asiakaskuntansa näköisiksi asiakastietoon perustuen. Yhteistä kaikille kaupoille ovat panostukset laadukkaisiin, erilaistaviin ja vastuullisiin valikoimiin sekä asioinnin helppouteen ja yksilöllisyyteen, unohtamatta hintatasoa”, Akseli toteaa.
Päivittäistavaroiden verkkokaupassa K-ryhmällä johtava asema
Nielsenin kokoamien tietojen mukaan päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa oli 536 miljoonaa euroa, missä kasvua edellisvuoteen verrattuna oli +35,8 %. K-ryhmässä päivittäistavaroiden myynti verkon kautta oli noin 239 miljoonaa euroa. K-ryhmän oman arvion mukaan sen markkinaosuus päivittäistavaroiden verkkokaupasta vuonna 2021 oli noin 45 %, ja asema markkinajohtaja.
”Verkkokaupassamme kysyntä oli vahvaa. Asiakkaita palvelee verkossa nyt jo yli 520 K-ruokakauppaa ja teimme viime vuonna noin 1,8 miljoonaa verkkokauppatoimitusta. Myös verkossa olemme panostaneet erinomaiseen asiakaskokemukseen: tarjoamme esimerkiksi markkinoiden laajimman, jopa 40 000 tuotteen valikoiman paikallisin erikoisuuksin sekä monipuolisimmat toimitusvaihtoehdot. Erittäin korkean asiakastyytyväisyyden perusteella olemme hyvällä polulla, ja kehitämme toimintaa tänä vuonna entisestään”, Akseli kertoo.
Keskossa päivittäistavaratoimialaan sisältyy myös foodservice-asiakkaita palveleva Kespro.
”Kespron markkinaosuuskehitys on ollut erityisen hyvää ja se on alallaan selvä markkinajohtaja. Kun huomioidaan kaikki ruokakaupan osa-alueet, eli myös foodservice-toimiala, arvioimme osuutemme ruokakaupan kokonaismarkkinasta nousevan noin 38 prosenttiin”, Akseli toteaa.
K-ruokakauppojen lukumäärät 1.1.2022 Nielsenin mukaan (suluissa vastaava luku 1.1.2021)
K-ruokakaupat yhteensä: 1230 (1230)
K-Citymarket: 81 (81)
K-Supermarket: 244 (241)
K-Market 768 (769)
Neste K: 69 (70)
Muut: 68 (69)
Huomattavaa Nielsenin markkinaosuuslukuihin liittyen: Vuodesta 2016 mukaan liitettyjen uusien markkinoiden vuoksi tämän ajankohdan jälkeen julkaistujen tiedotteiden luvut eivät ole vertailukelpoisia edellisten vuosien tiedotteiden lukujen kanssa.