K-ryhmä on jälleen mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, joka tuo joulun ilon 18 000 vähävaraiselle perheelle. Jo 28. kerran järjestettävän keräyksen tuotoilla hankitaan ruokalahjakortteja, joilla perheet voivat ostaa ruokaa joulupöytään.
Kaupan ala kuluttaa noin 3-4 % kaikesta sähköstä Suomessa. Eniten sähköä kaupoissa kuluu valaistukseen ja kylmälaitteisiin.
”On selvää, että suurena toimijana meillä on oma roolimme sähkönsäästötalkoissa. Uskomme, että poikkeustoimilla voisimme K-ryhmässä lyhytaikaisesti alentaa sähkönkulutustamme jopa 15-20 prosenttia sähköntuotantotilanteen niin vaatiessa”, sanoo talotekniikkapäällikkö Antti Kokkonen K-ryhmästä.
”Jos koko Suomen sähkönkulutusta saataisiin alennettua 5-10 prosenttia, vaikutus olisi suuri. Hyvällä yhteisellä ennakoinnilla voitaisiin Suomessa jopa välttää mahdollinen sähköpula talvella”, Kokkonen jatkaa.
Energiansäästötoimia on tehty K-ryhmässä systemaattisesti jo vuosikymmeniä. K-ruokakauppojen keskeisimpiä energiansäästötoimia ovat pitkään olleet kylmälaitteiden ja valaistuksen uudistaminen sekä uusimpana innovaationa hukkaenergiaa kierrättävät lämmönkierrätysjärjestelmät.
Nykyisessä tilanteessa sähkön säästämiseen on etsitty myös poikkeuksellisia ja uusia toimia sen varalta, että sähkön saatavuus huononisi.
”Pystymme ohjaamaan sähkönkulutustamme pienemmäksi säätämällä esimerkiksi kauppojen lämmitystä sekä myymälä- ja mainosvalaistusta automatiikan avulla. Kaupoissamme on energiaa säästäviä lämmönkierrätysjärjestelmiä, jotka ovat käytännössä kuin suuria lämpöpumppuja. Niitä voidaan tilanteen vaatiessa ohjata käyttämään vähemmän sähköä ja enemmän kaukolämpöä”, kertoo Kokkonen.
K-ryhmän tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2025 ja saada oman toiminnan päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä. Energiatehokkuuden parantaminen on yksi keskeisiä keinoja tavoitteisiin pääsemisessä.