Jouluna suomalaiset satsaavat yrtteihin ja poimivat ostoskoreihinsa kauppojen hyllyiltä löytyviä hedelmiä, jotka sopivat juhlakauteen ja juustolautasille. Näiden tieltä suomalaisten suosikkihedelmä banaani saa jouluna väistää.
Kukat ovat ylivoimaisesti suosituin Reilun kaupan tuoteryhmä K-ruokakaupoissa. Erityisesti Pirkka Reilun kaupan ruusu on asiakkaiden ikisuosikki - vuonna 2021 K-ruokakaupat myivät yli 2 miljoonaa Reilun kaupan ruusukimppua.
Syksyn ruusuissa loistavat lämpimät värit
Ruusujen värit valitaan asiakkaan mieltymysten mukaan sesonkiin sopivaksi. Syksyisin suosikkeja ovat oranssit ja keltaiset, kun taas jouluna myydään paljon punaisia ja valkoisia kukkia.
Lajikkeen valinta on tarkkaa työtä
Ruusun lajiketta valittaessa otetaan huomioon viljelyoloihin sopivuuden lisäksi esimerkiksi varren pituus, ruusun avautumisen tahti ja sen maljakkokestävyys.
Kukkaämpärit saavat uuden elämän muovituotteina
Kukat saapuvat kauppoihin mustissa muoviämpäreissä, joita kertyy K-kauppoihin vuositasolla liki 400 000 kappaletta. Vuodesta 2019 alkaen ämpärit on kierrätetty uusiksi muovituotteiksi polttoon päätymisen sijaan. Kierrätysmallissa kukkaämpäreitä on laitettu kiertämään jo lähes 140 000 kg.
K-ryhmän asiakkaille elokuussa toteutettuun kyselyyn* vastanneista 60 % vastasi olevansa huolissaan tuotteiden alkuperästä ja tuotantoketjun läpinäkyvyydestä. 64 % vastaajista kertoi olevansa huolestunut työntekijöiden hyvinvoinnista ja toimeentulosta tuotantomaassa.
Reilun kaupan tuotteita ostamalla tietää, että tuottajamaissa on vaikutettu sekä ihmisten että ympäristön hyvinvointiin. ”Olemme ylpeitä pitkästä kumppanuudestamme Reilun kaupan kanssa. Suomen ensimmäinen Reilun kaupan tuote oli Pirkka Reilun kaupan kahvi vuonna 1999. Asiakkaiden suosiossa on nykyään kahvin lisäksi erityisesti Reilun kaupan kukat ja luomubanaanit. K-ruokakaupoissa myydyistä Reilun kaupan tuotteista on maksettu Reilun kaupan tuottajille jo yli 7 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
Toimitusketjun vastuullisuus on yksi K-ryhmän vastuullisuusstrategian painopisteistä. K-ryhmä on avannut Pirkka Reilun kaupan ruusun ja Pirkka Luomu Reilun kaupan banaanin alkuperää ja reittiä kaupan hyllylle Tuotteiden jäljillä -sivustolla (www.kesko.fi/jaljilla).
Reilun kaupan kukista maksetaan tuottajille Reilun kaupan lisää. Syyskuussa Reilun kaupan kukkatiloilla Keniassa vieraillut Reilun kaupan toiminnanjohtaja Janne Sivonen tietää, kuinka paljon paikallisyhteisöjen tukeminen merkitsee. ”Reilulla kaupalla on kukkatiloille nyt erityisen suuri merkitys. Inflaation ja elinkustannusten nousu koskettaa myös Keniassa kukkatilojen työntekijöitä ja heidän perheitänsä. Reilun kaupan lisillä yhteisöissä pystytään tukemaan esimerkiksi lasten koulunkäyntiä, terveyspalveluja ja tuotannon tehostamista”, Sivonen kertoo.
*K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä elokuussa 2022 toteutettu omnibus-kysely, n=1054.