Hävikkihylly löytyy yhä useammasta K-ruokakaupasta – punalaputettujen tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna 12 prosenttia

K-ryhmä saavutti tavoitteensa vähentää ruokahävikkiä vuoden 2016 tasolta 13 prosenttia vuoteen 2021 mennessä. Systemaattisen valikoimahallinnan lisäksi tavoitteen saavuttamisessa tärkeässä roolissa ovat olleet K-kauppojen innovatiiviset ratkaisut, kuten hävikkihyllyt ja alati lisääntyvät hävikkiä hyödyntävät tuotteet, sekä punalaputettujen tuotteiden suosio.

K-ruokakaupoissa ostettiin viime vuonna yhteensä 37 miljoonaa punalaputettua tuotetta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 12 prosenttia. Punalaputettujen tuotteiden suosion kasvuun on osaltaan vaikuttanut hävikkihyllyjen lisääntyminen K-ruokakaupoissa ympäri Suomen.

’’Hävikkihyllyihin kootaan ne tuotteet, joiden päiväys on lähestymässä - näin asiakkaan on helppo löytää punalaputetut tuotteet yhdestä paikasta. Hävikkihyllyjen myötä ruokahävikin määrä voi kaupalla jopa puolittua ja siksi toimintatapa onkin otettu käyttöön jo laajalti. Kyselytutkimukseemme* vastanneista K-ruokakaupoista joka neljännessä on erillinen hävikkihylly’’, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Punalaputettujen tuotteiden myynninkasvu kertoo myös kuluttajien kiinnostuksesta osallistua ruokahävikin vastaiseen kamppailuun. K-ryhmän asiakkaille toteuttamaan kyselyyn** vastanneista 82 prosenttia kertoo olevansa sitoutunut omilla toimillaan ruokahävikin vähentämiseen.

Kappalemäärällisesti suosituimpia punalaputettuja tuotteita viime vuonna olivat leipä, valmisruoka, liha, jogurtit, vanukkaat ja maitovalmisteet sekä palvelutiskin tuotteet.

Hävikkiglögiä ja -banaanikakkuja – uusia tuotteita hävikistä

K-ryhmässä pohditaan jatkuvasti, kuinka hävikkiä voidaan hyödyntää uusiksi tuotteiksi. Viime vuoden lopulla K-ruokakauppoihin tuotiin Hyvis-hävikkimehujen rinnalle Suomen ensimmäinen hävikkiglögi mehuvalmistaja Thrstyn kanssa. Vuonna 2020 aloitetussa yhteistyössä on hyödynnetty tähän mennessä jo yli 60 000 kiloa K-ryhmän keskusvaraston myyntiin kelpaamattomia hedelmiä ja vihanneksia.

Myös K-kauppiaat innovoivat aktiivisesti omia hävikkiä hyödyntäviä tuotteita.   

’’Usein tummaksi kypsyneitä banaaneita ei kelpuuteta ostoskoriin, mutta olisi harmi heittää ne biojätteeseen. Olemme reilun parin vuoden ajan tehneet yhteistyötä paikallisen Leipomo Jyvän kanssa, joka loihtii tummuneista banaaneistamme vegaanista hävikkibanaanikakkua. Hävikkibanaaniraaka-ainetta on kertynyt yhteistyömme aikana jo noin 1500 kiloa. Maukkaasta kakusta on tullut yksi kauppamme myydyimmistä paistopisteen tuotteista, ja nyt sitä myydään jo kuudessa K-kaupassa Tampereella’’, kertoo K-Market Vellamonkadun kauppias Mikko Valtonen.

K-ryhmä saavutti hävikin vähennystavoitteensa – 13 prosentin lasku vuoden 2016 tasolta

Ruokahävikin vähentäminen linkittyy K-ryhmän ilmastotavoitteeseen olla hiilineutraali vuonna 2025 ja vähentää oman toiminnan päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä. K-ryhmän tavoitteena oli vähentää hävikkiä vuoden 2016 tasolta vähintään 13 prosenttia vuoteen 2021 mennessä – tämä tavoite saavutettiin.

’’Ruokahävikki on merkittävä globaali ongelma, jonka vähentämiseksi teemme aktiivisesti töitä. Noin 1,2 miljoonaa suomalaista asioi päivittäin K-ruokakaupoissa, joten tekemisellämme on suuri vaikutus’’, Jäske sanoo.

Tärkeimpiä keinoja hävikin ennaltaehkäisyyn ovat valikoimahallinta sekä ennuste- ja tarvesuunnittelu. Se mitä K-ruokakauppojen hyllylle päätyy ei ole sattumaa, vaan tarkan data-analyysin ja kauppakohtaisten valikoimien hallinnan seurausta. Myös kuljetus- ja myymälälogistiikka on optimoitu niin, että hävikkiä syntyy mahdollisimman vähän.

*Kyselytutkimus K-ruokakauppiaille 11/2021, N=382

**K-ryhmän asiakasyhteisössä K-Kylässä toteutettu tutkimus, 13.-17.10.2021


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös