K-Market Vartiovuoren, Kerttulin ja Ruokatorin hävikkikukat eivät ole enää reiluun vuoteen päätyneet biojätteeseen. Sen sijaan ne ilahduttavat turkulaisen palvelutalo Hemmetin asukkaita heidän askarteluissaan.
Syksyn ja alkutalven aikana tiloissa tehtiin jo mittavat valmistelevat rakennustyöt.
”Käytännössä se tarkoitti muun muassa sitä, että tiloihin rakennettiin noin 900 neliömetriä uutta kylmäsäädeltyä tilaa ja siihen liittyvä tekniikka. Rakentaminen vanhaan kiinteistöön on ollut mielenkiintoista ja osin haastavaakin sen asettamien raamien takia, ne on pitänyt huomioida huolellisesti heti suunnittelusta alkaen”, Keskon projektipäällikkö Esa Eerola kertoo.
Nyt on käynnistynyt itse automaation rakentaminen. Sen näkyvin osa on kehikko, jonka sisään tuotteet varastoidaan pinottavissa varastolaatikoissa. Varastolaatikoiden siirtelystä keräysasemille vastaavat kehikon päällä rullaavat 45 robottia.
”Kehikon asennuksessa on päästy hyvään vauhtiin ja sen osalta töitä riittää tämän kuun loppuun saakka. Kehikon ja robottien lisäksi järjestelmään kuuluu muun muassa tuotteiden keräys- ja hyllytysasemia sekä tietenkin itse varastointilaatikot, joita onkin odotettavissa kohteeseen yli 300 lavallista”, hankepäällikkö Jussi Hytönen kuvaa.
Kauppakohtaisen laajan valikoiman tarjoaminen varmistetaan
Järjestelmän valmistuessa verkkokauppakeräilyä tehdään Ruoholahdessa kolmelta eri keräilyalueelta MFC- eli Micro Fulfillment Center -konseptin mukaisesti. Suurin osa asiakkaan verkkokauppatilauksen tuotteista kerätään robotteja hyödyntäen tai manuaalisena massakeräilynä takatiloissa. Kaupan puolelta kerätään puolestaan pienivolyymiset ja erikoistuotteet sekä esimerkiksi palvelutiskin herkut.
”Viimeistelemme parhaillaan tuotteiden sijoittelusuunnitelmaa eri keräysalueille, ja samalla varmistamme kauppakohtaisen laajan valikoiman toteutumisen”, Hytönen toteaa.
Laaja valikoima on kuluttajien mielestä ruoan verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia, ja K-ryhmän ruoan verkkokauppa tarjoaakin markkinoiden laajimman, parhaimmillaan useiden kymmenien tuhansien tuotteiden valikoiman.
”MFC-konseptiin pohjautuvan ratkaisun valinnassa tavoitteena on yhdistää tehokkuus ja laatu. Valinnan taustalla on suuri määrä erilaisia selvityksiä, analyysejä ja laskentaa sekä tutustumista erilaisiin vaihtoehtoihin, joilla haetaan parempaa asiakaskokemusta ja toiminnan kustannustehokkuutta”, kehitysjohtaja Pekka Tala kertoo.
”Saimme hyvän käsityksen ruoan verkkokaupan nykytilasta ja trendeistä globaalilla tasolla. Sen pohjalta pystyimme toteamaan, että MFC-pohjainen malli on K-ryhmälle sopivin. Se mahdollistaa kauppakohtaisen liikeidean ja etujen huomioinnin, ja lisäksi verkostoa on mahdollista kasvattaa vaiheittain kohtuullisin investoinnein. Lisäksi se on keskitettyä ratkaisua merkittävästi nopeammin käyttöön otettavissa”, hän summaa.
Järjestelmän odotetaan valmistuvan kokonaisuudessaan vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.