K-ryhmä on jälleen mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, joka tuo joulun ilon 18 000 vähävaraiselle perheelle. Jo 28. kerran järjestettävän keräyksen tuotoilla hankitaan ruokalahjakortteja, joilla perheet voivat ostaa ruokaa joulupöytään.
Ensimmäisiä QR-koodin kylkeensä saaneita tonnikalasäilykkeitä on Pirkka-teriyakitonnikala. QR-koodin avulla asiakas pääsee tutustumaan tarkemmin tuotteen alkuperään, tehtaaseen ja pyyntimenetelmiin K-ryhmän Tuotteiden jäljillä -sivustolla.
“Haluamme helpottaa asiakkaiden valintoja jo kaupassa. Kerromme, miltä mereltä ja millä menetelmällä tonnikala on pyydetty sekä mitä lajia se on. Kuvaamme sitä, miten valvomme tuotteen laatua ja vastuullisuutta, sekä esittelemme tavarantoimittajamme ja tuotteen valmistaneen tehtaan. Suosimme pitkäaikaisia, vakiintuneita tavarantoimittajia; esimerkiksi Pirkka-teriyakitonnikalan tavarantoimittajan kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo yli 30 vuotta”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan myynti- ja omat brändit -johtaja Tuuli Luoma.
Kaikkiin Pirkka- ja K-Menu-tonnikalatölkkeihin tulee QR-koodit vuoden 2021 aikana sitä mukaa kuin uudet tuote-erät tulevat kauppoihin.
QR-koodin luku on helppoa: kohdista älypuhelimesi kamera tai muu QR-koodilukija QR-koodiin ja klikkaa esiin aukeavalle sivulle.
K-ryhmä edistää kestävää kalastusta ja merien ekosysteemien säilymistä yhteistyössä viranomaisten, järjestöjen ja tavarantoimittajiensa kanssa. Kalastuksen kestävyyttä valvotaan lainsäädännöllä, kalastusalueilla ja -kiintiöillä, sertifioinneilla ja auditoinneilla.
K-ryhmän kalahankintoja ohjaa jo 12 vuotta voimassa ollut K-ryhmän kala- ja äyriäislinjaus, jota päivitetään vuosittain WWF:n kalaoppaan suositusten mukaisesti.
”Linjauksemme mukaisesti Keskon, Kespron, K-ruokakauppojen ja Kalatukku Erikssonin valikoimissa ei ole WWF:n kalaoppaassa punaisella liikennevalolla merkittyjä eli vältettäviä lajeja. Hyväksymme valikoimiimme ainoastaan kalalajikkeita, joiden pyyntimenetelmät ja kalastusalueet eivät vahingoita kalakantoja. Valikoimapäätöksissä suosimme kestäviä kalakantoja sekä MSC- ja ASC-sertifioituja toimittajia”, K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo sanoo.
K-ryhmä edellyttää, että sen omien elintarvikebrändien valmistajilla on kansainvälinen tuoteturvallisuuden varmentava sertifiointi.
K-ryhmä varmentaa tonnikalatoimittajiensa tehtaiden sosiaalisen vastuun kolmannen osapuolen suorittamilla amfori BSCI -auditoinneilla. Kahden vuoden välein tehtävissä amfori BSCI -auditoinneissa valvotaan tehtaiden työoloja, mm. työturvallisuutta, työntekijöiden palkkausta, työaikoja ja sitä, ettei tehtaissa käytetä lapsi- tai pakkotyövoimaa.
“Kerromme Tuotteiden jäljillä -sivustollamme kaikkien tonnikalatavarantoimittajiemme tehtaiden viimeisimpien auditointien ajankohdan”, Kalervo sanoo.
Lisätäkseen toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä K-ryhmä julkaisi syksyllä 2020 Tuotteiden jäljillä -sivuston, jossa kerrotaan K-ryhmän kaupoissa myytävien tuotteiden alkuperästä ja reitistä kaupan hyllylle.
Sivustolla kerrotaan kaikkien Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden lisäksi Pirkka Reilun kaupan ruusujen ja PROF Timber -puutavaran alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin. Sivustolle lisätään jatkossa asiakkaiden ja muiden sidosryhmien toivomia tuotteita.
Lue lisää Tuotteiden jäljillä -sivustolta.
Lue lisää Pirkka-teriyakitonnikalasäilykkeestä lukemalla tölkin QR-koodi tai klikkaamalla tästä.