K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 29.4.2025 Tammi-maaliskuun luvut paljastavat, että Etelä-Karjalassa on herätty kunnostamaan niin koteja kuin pihoja. K-Rauta-ketjun kaupoilla myynti on kasvanut 3,3 %.
K-Citymarketien vaatemyynti on noussut ennätyslukemiin keväällä 2021, vaikka vain vuotta aiemmin vaatemyynti kävi ennätyksellisen alhaalla ihmisten jäädessä koteihin. Tällä hetkellä K-Citymarketeissa jo joka kahdeksas asiakas ostaa ruokaostostensa yhteydessä myös marketmuotia.
Muutokset ostotottumuksissa tutustuttaneet uudenlaisia asiakkaita myös marketmuotiin
Kasvua muotiosastoilla vauhdittaa Suomen parantuneen koronatilanteen ohella myös uudet asiakasryhmät. Perinteisesti tyypillisin marketmuotia ostava kuluttaja kuuluu lapsiperheeseen. Keväästä 2020 eteenpäin K-Citymarketeissa on tunnistettu, että marketmuotia ostavat yhä enemmän myös muutkin kuin lapsiperheasiakkaat.
”Erityisesti pandemian aikana vaateostoksiaan K-Citymarketeissa ovat lisänneet juuri sinkut ja muut yksinasuvat, erityisesti alle 35-vuotiaat. Myytti siitä, että hypermarketit ovat lapsiperheiden kauppoja, joissa sinkku tai nuori pari ei käy, eli pitkään vahvana. Myytti on murrettu elintarvikekaupan osalta jo aikaa sitten, mutta aivan viime aikoina mielikuva myös kauppojen vaate- ja jalkinevalikoimista on alkanut muuttua”, K-Citymarketin käyttötavaran osto- ja myyntijohtaja Hannele Åberg sanoo.
Kehitystä vauhdittaneet korona-aikana harventuneet kaupassakäynnit
”Kun ihmiset kävivät kaupassa harvemmin, arvostivat he erityisesti sellaisia kauppoja, joiden katon alla sai hoidettua useamman asian, yhdellä käynnillä. Samalla yhä useampi tutustui myös pukeutumisen valikoimaan. Laajat terveysturvallisuustoimenpiteet jatkuvatkin K-Citymarketeissa edelleen entiseen malliin. On hienoa, että koko muodin ala Suomessa on piristynyt ja tässä muutoksessa on selkeästi nähtävissä, että moni asiakas on kääntynyt marketmuodin puoleen”, Åberg luonnehtii.
Marketmuotia ostetaan perinteisesti enemmän maakunnissa kuin pääkaupunkiseudulla. Eniten marketmuotiostoksia tehdään Kanta-Hämeessä, Pohjois-Karjalassa ja Keski-Pohjanmaalla. Marketmuoti on kiinnostanut aiempaa enemmän myös kasvukeskuksissa kuten Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa. Uudellamaalla marketmuodin tilanne on ollut melko vakiintunut.