K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 29.4.2025 Tammi-maaliskuun luvut paljastavat, että Etelä-Karjalassa on herätty kunnostamaan niin koteja kuin pihoja. K-Rauta-ketjun kaupoilla myynti on kasvanut 3,3 %.
”Markkinan positiiviseen vireeseen vaikuttaa koronarajoitusten lieventyminen, koronapassin käyttöönotto sekä lisääntyneet mahdollisuudet yleisötapahtumien järjestämiseen”, kertoo Kespron kaupallinen johtaja Jerry Tiittala.
”Kuluttajille tekemässämme kyselytutkimuksessa suomalaisista 46 prosenttia toivoi pikkujoulujen tapahtumapaikaksi erillistä tapahtumatilaa ja 33 prosenttia ruokaravintolaa. Vain neljä prosenttia ilmoitti olevansa kiinnostunut etäjuhlinnasta”, kertoo Tiittala.
Alkoholittomien kulutus kasvussa
Joulun juhlakaudelle tyypillisten juomasegmenttien myyntitrendi kertoo ravintoloiden varautuvan tällä hetkellä vuoden 2019 asiakastasoihin.
”Juhlakauteen valmistautumista varjostaa epävarmuus mahdollisista rajoituksista. Rajallisen varastotilan ja pääoman sitomisen välttämiseksi ravintolat tekevät ostonsa vasta juuri ennen ennakoituja asiakaspiikkejä”, kertoo Tiittala.
Kespron ravintoloille lokakuussa 2021 myytyjen juomien kehitys litroissa verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2019
Kuohuviini -8 %
Samppanja -5 %
Punaviini -17 %
Väkevät alkoholit +5 %
Mikserit +25 %
Alkoholiton olut +55 %
Vesi -2 %
Glögit +15 %
”Ravintoloiden ostoihin vaikuttaa viime vuosina tapahtunut kulutustrendien muutos. Alkoholittomat vaihtoehdot oluista mocktaileihin kiinnostavat kuluttajia yhtä enemmän”, sanoo Tiittala.
Kespron kyselytutkimuksen mukaan 29 prosenttia suomalaisista on pikkujouluissa kiinnostunut alkoholittomista vaihtoehdoista ja alle 25-vuotiaista vastaavasti jopa 43 prosenttia.
* Kespro toteutti Suomalaisten odotukset pikkujouluilta ‑kyselytutkimuksen K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä 27.9.-1.10.2021. Kyselytutkimukseen vastasi 1092 kuluttajaa ympäri Suomea. Otanta painotti vastaajissa aluekohtaista edustavuutta. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia.
Liite: Suomalaisten odotukset pikkujouluilta -tutkimus, 6.10.2021