K-ryhmä on jälleen mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, joka tuo joulun ilon 18 000 vähävaraiselle perheelle. Jo 28. kerran järjestettävän keräyksen tuotoilla hankitaan ruokalahjakortteja, joilla perheet voivat ostaa ruokaa joulupöytään.
K-ryhmän lehdistötiedote 17.11.2021
K-ryhmä toteutti osana vuoden 2022 trendikatsaustaan kyselyn, johon vastasi 1279 suomalaista. Tutkimuksen mukaan jopa 54 prosenttia edelläkävijäkuluttajista uskoo noudattavansa ensi vuonna arjessaan monipuolista ruokavaliota.
”Korona sai suomalaisten huomion kiinnittymään omaan hyvinvointiin, ja se on lisännyt selvästi myös kiinnostusta ihan tavallista, monipuolista arkiruokaa kohtaan. Itsestä halutaan pitää huolta syömällä hyvin, joten voi pohtia, joko yksittäisten ihmedieettien aika olisi ohi”, kuvailee Keskon päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.
”Hyvinvointiin satsaaminen näkyy kuluttajien ostoskorissa esimerkiksi alkoholittomien juomien, erilaisten marjojen ja marjasekoitusten hyvänä myynnin kehityksenä. Lihassa kana on viime vuosina kasvattanut suosiotaan kevyempänä vaihtoehtona ja lisäksi datasta nähdään, että tänä vuonna on ostettu jonkin verran aiempaa enemmän kasviksia. Monipuolista ruokavaliota on täydennetty perusvitamiineilla: niiden myynti on kehittynyt +51 %, jos verrataan tämän vuoden kehitystä koronaa edeltävään aikaan”, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.
Monipuolisen syömisen ohella suomalaisen ruoan ja pientuottajien tuotteiden sekä lähiruoan arvostus nousevat ensi vuoden kiinnostavimpien trendien kärkeen. Suomalaiset uskovat edelleen arvostavansa ja suosivansa suomalaisia tuotteita jopa aiempaa enemmän. 55 % edelläkävijäkuluttajista pitää lähi- ja pientuottajien tuotteita trendikkäinä, nuorimmissa 18-24-vuotiaissa vastaava luku on jopa 65 prosenttia. Yhä useampi haluaa ensi vuonna myös vertailla tuotteiden vastuullisuutta ruokakaupassa.
Vanhat kotitaloustaidot pinnalla
Suomalaiset aikovat ensi vuonna valita sesonkiruokaa etenkin sen edullisemman hinnan vuoksi.
”Näkisin, että kiinnostus sesonkisyömiseen ja siihen, milloin mikäkin raaka-aine on parhaimmillaan ja edullisimmillaan liittyy sekä harkittuun kuluttamiseen että haluun kehittyä ruoanlaittajana. Vanhat kotitaloustaidot ovat nyt pinnalla, joten on erittäin trendikästä opetella käyttämään myös edullisimpia raaka-aineita”, kertoo Jungar.
Valmisruokaa ostetaan useammin – ruoanlaitossa erikoistutaan nyt tiettyyn osa-alueeseen
Koronavuodet ovat vauhdittaneet valmisruokahyllyllä tapahtunutta muutosta ja erityisesti laadukkaampien ja ravintolatason vaihtoehtojen kehitystä: K-ryhmän myyntidatan perusteella valmisruokaa ostavien asiakkaiden määrä on kasvanut. Vaikka valmisruoka on kehittynyt hyvin, myös ruoanlaitto kiinnostaa suomalaisia erittäin paljon, ja siitä halutaan oppia lisää.
”Korona on tuonut mukanaan sen, että ruoanlaitosta innostuttiin uudella tavalla. Moni haluaa erikoistua ja syventyä johonkin tiettyyn osa-alueeseen ruoanlaitossa: hapanjuurileivontaan tai pizzoihin. Vertaistuki on tärkeä osa kehittymistä, somessa jaetaan vinkkejä ja kokemuksia aiheisiin liittyen”, kertoo Jungar.
”Datasta nähdään, että maailman maut ja maustaminen ovat jo toista vuotta peräkkäin voimakkaassa kasvussa, samoin esimerkiksi oliiviöljyjen myynti kehittyy hyvin. Ruoanlaittajia kiinnostavat myös erikoisemmat raaka-aineet, kuten äyriäiset tai tietyn ruoan valmistamiseen tarkoitetut erikoisraaka-aineet”, kertoo Hovi.
Kun etäarki alkaa palata normaaliin, tarve ajankäyttöä helpottaville palveluille kasvaa. Top 5-listan viimeiselle sijalle nouseekin ruoan verkkokaupan suosiminen. Suomalaiset ennakoivatkin oman verkkokauppakäytön kasvavan ensi vuonna. K-ryhmän tutkimuksen* mukaan viiden vuoden päästä 60 % suomalaisista uskoo hyödyntävänsä verkkokauppaa ruokaostoksissaan ainakin silloin tällöin.
Top 5 asiat, joiden uskotaan lisääntyvän arjessa ensi vuonna**
Hittituoteryhmiä
Alkoholittomat oluet +97 %
Tummapaahtoiset papukahvit +66 %
Pakastesimpukat +60 %
Marjasekoitukset +54 %
Vitamiinit +51 %
Kiinankaali +41 %
Maailman maut +39 %
Kivennäisvedet +29 %
Oliiviöljyt +28 %
Luomukananmunat +28%
Viherkasvit +26%
Jalostetut salaatit ja kaalit +24 %
Paprikat +23%
Parsakaali +21 %
Maustaminen +21%
Konditoriatuotteet +21%
Valmisruoka +17%
Leikkokukat +17 %
Pikkusitrukset +15 %
*K-ryhmän ruokaostosten tekeminen verkosta -tutkimus, syyskuu 2021 N=2283
**Kuluttajakyselytutkimus K-Kylässä Lokakuussa 2021. N=1279
Molemmat aineistot on painotettu vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimusten toteutuksesta vastasi Frankly Partners.
Tiedotteen datanostot perustuvat K-ryhmän myyntidataan 2019-2021. Vertailu on tehty tarkastelemalla kuluvaa vuotta 09/2020-08/2021 korona-aikaa edeltävään ajankohtaan 03/2019-02/2020. Näin pystyimme arvioimaan, minkä tuoteryhmien myynti on voimistunut korona-aikana ja myös jäänyt aiempaa korkeammalle tasolle.