K-ryhmä johtaa nyt päivittäistavarakaupan kasvua – markkinaosuus vahvistui jo viidettä vuotta peräkkäin
K-ryhmä johtaa nyt päivittäistavarakaupan kasvua – markkinaosuus vahvistui jo viidettä vuotta peräkkäin
23.03.2021
K-ryhmä kasvatti ainoana suurena kaupparyhmänä markkinaosuuttaan päivittäistavarakaupassa vuonna 2020. Markkinaosuus kasvoi 0,4 prosenttiyksikköä ja on nyt 36,9 prosenttia. K-ryhmän ketjuista vuosi oli erityisesti vahva K-Citymarketille, joka kasvatti myyntiään keskimääräistä markkinakasvua selvästi paremmin. Tiedot selviävät tutkimusyritys Nielsenin tänään julkistamasta Päivittäistavaramyymälärekisteristä.
Vuosittain julkaistava Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteri mittaa päivittäistavarakaupan markkinasta kokonaisuutta, joka kattaa päivittäistavaroita myyvien myymälöiden ja verkkokaupan myynnin.
”K-ruokakaupoissa kehitys jatkui vuonna 2020 erinomaisena. Vuotta leimasi vahvasti koronapandemia, mutta olemme selvästi onnistuneet tarjoamaan turvallisia, onnistuneita asiakaskokemuksia sekä osuvia valikoimia. Kehityksen voimaa korostaa osaltaan se, että markkinaosuuden kasvattaminen ei perustu kauppojen lukumäärän lisääntymiseen, vaan orgaaniseen kasvuun”, K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli toteaa.
Nielsenin myymälärekisterin mukaan erityisen vahva vuosi oli K-Citymarketille, jonka 12,2 prosentin kasvu oli kirkkaasti yli keskimääräisen markkinakasvun.
”Kaikissa ketjuissa koko toimintamme keskiössä on hyvä asiakaskokemus. Tätä tukevat ketjukonseptiemme päälle rakennettavat kauppakohtaiset, asiakasdataan pohjautuvat liikeideat. Datan sekä K-kauppiaiden syvän asiakastuntemuksen ja uuden innovoinnin avulla asiakaskokemusta myös parannetaan jatkuvasti. Strategiset valintamme ovat osoittautuneet oikeiksi ja se näkyy hyvänä myynnin ja asiakastyytyväisyyden kehityksenä kaikissa K-ruokakauppaketjuissa sekä verkkokaupassa”, Akseli summaa.
Päivittäistavaroiden verkkokaupassa huima vuosi – K:lla vahva asema verkossa
Nielsenin kokoamien tietojen mukaan päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa loikkasi 395 miljoonaan euroon siinä missä edellisenä vuonna arvo oli vielä 110 miljoonaa.
”Poikkeuksellinen verkkokaupan kasvuvuosi näkyi myös meillä K:ssa, jossa päivittäistavaroiden myynti verkon kautta oli noin 210 miljoonaa euroa. Asemamme on siis verkkokaupassa vahva, mutta paikoilleen ei sovi jäädä – verrokit tulevat maailmalta ja panostamme voimakkaasti digipalveluiden kehittämiseen”, Akseli kertoo.
”Suurin kiitos viime vuoden hyvästä kehityksestä niin kivijalkakaupoissa kuin verkossa kuuluu jälleen asiakkaillemme, he kirittävät ja innostavat meitä joka päivä tekemään asioita paremmin. Näin tulemme tekemään myös tänä vuonna. Keskeisenä prioriteettina säilyy myös koronapandemian jatkuessa asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuuden varmistaminen”, hän summaa.
K-ruokakauppojen lukumäärät 1.1.2021 Nielsenin mukaan (suluissa vastaava luku 1.1.2020)
K-ruokakaupat yhteensä: 1230 (1243)
K-Citymarket: 81 (81)
K-Supermarket: 241 (243)
K-Market 769 (777)
Neste K: 70 (71)
Muut: 69 (71)
Huomattavaa Nielsenin markkinaosuuslukuihin liittyen: Vuodesta 2016 mukaan liitettyjen uusien markkinoiden vuoksi tämän ajankohdan jälkeen julkaistujen tiedotteiden luvut eivät ole vertailukelpoisia edellisten vuosien tiedotteiden lukujen kanssa.