K-Lataus-asemille toivottu uudistus – suurin osa latauspisteistä siirtyy kWh-perusteiseen hinnoitteluun
K-Lataus-asemille toivottu uudistus – suurin osa latauspisteistä siirtyy kWh-perusteiseen hinnoitteluun
31.05.2021
K-Latauksen hinnoittelu muuttuu kesän aikana osalla latauspisteistä minuuttiperusteisesta kilowattituntiperusteiseksi (kWh). Uusi hinnoittelu koskee peruslatauspisteitä sekä uusia suurteholatauspisteitä. Muutos kWh-perusteiseen hinnoitteluun on asiakkaiden runsaasti toivoma.
Osalla K-Latauksen latauspisteitä sähköauton lataaminen hinnoitellaan jatkossa ensisijaisesti kWh-perusteisesti minuuttiperusteisen sijaan. Uusi hinnoittelu koskee kaikkia K-Latauksen perus- ja suurteholatauspisteitä. Peruslatauspisteillä uuteen hinnoitteluun siirrytään 1.7. alkaen. K-Latauksen ensimmäiset suurteholatauspisteet avautuvat kesäkuussa, ja ne ovat alusta alkaen kWh-perusteisesti hinnoiteltuja. Pikalatauspisteillä latauksen hinta perustuu jatkossakin latauksen kestoon.
Heinäkuusta alkaen peruslataus maksaa K-Latauksen asiakkaiksi rekisteröityneille 0,20 €/kWh ja kahden tunnin latauksen jälkeen lisäksi 0,02 €/min. Suurteholatauspisteistä ensimmäiset aukeavat kesäkuussa, ja niissä hinta on 0,30 €/kWh ja 45 minuutin latauksen jälkeen lisäksi 0,20 €/min. Pikalatauspisteiden hinta pysyy samana kuin aikaisemmin. Rekisteröitymättömät asiakkaat maksavat jokaisella pisteellä lisäksi yhden euron suuruisen aloitusmaksun.
Tavoitteena entistä parempi ja tasapuolisempi palvelu
Hinnoittelua kehitetään, jotta se vastaisi paremmin erilaisten sähköautoilijoiden tarpeisiin ja tilanteisiin. Eri autot kykenevät ottamaan sähköä vastaan eri nopeuksilla, eli osa autoista ehtii ladata sähköä samassa ajassa enemmän kuin toiset. Kilowattituntiperusteisessa hinnoittelussa kuluneella ajalla ei ole lopullisen hinnan kannalta yhtä suurta merkitystä kuin minuuttipohjaisessa hinnoittelussa.
”Seuraamme palautteita tarkasti, ja siirtymä kWh-perusteiseen hinnoitteluun on noussut monien toiveissa esille. Tästä syystä uskon, että muutos on asiakkaillemme mieluisa”, K-ryhmän autotoimialan Palveluliiketoiminnasta ja K-Latauksesta vastaava johtajaTom von Bonsdorff kertoo.
”Jatkossa asiakas maksaa perus- ja suurteholatauspisteillä aina ensisijaisesti ladatun sähkön määrästä, ei lataukseen kuluneesta ajasta. Tämä tekee latauksesta tasapuolisempaa autoilijoiden kesken, ja palvelee erityisesti hybridiautoilla ajavia asiakkaitamme”, von Bonsdorff jatkaa.
Lataaminen ja maksaminen pysyvät ennallaan
Itse lataamiseen tai maksamiseen hinnoittelun muuttuminen ei vaikuta. Lataaminen perus-, pika- ja suurteholatauspisteillä onnistuu jatkossakin K-Lataus-mobiilisovelluksen tai erikseen tilattavan, käyttäjätiliin liitettävän K-Lataus-tunnisteen avulla. Sähköauton lataukset laskutetaan asiakkaalta kerran kuussa niin, että kuukauden aikana kertyneet lataukset veloitetaan yhdellä kertaa asiakkaan palveluun syöttämältä maksukortilta.
K-Latauksella on Suomessa yhteensä 78 latausasemaa. Peruslatauspisteitä on 274 ja pikalatauspisteitä 109. Vuonna 2021 avattavat uudet latausasemat painottuvat pika- ja suurteholatauspisteisiin, joista ensimmäinen aukeaa Kuusamoon kesäkuussa.