Jouluna suomalaiset satsaavat yrtteihin ja poimivat ostoskoreihinsa kauppojen hyllyiltä löytyviä hedelmiä, jotka sopivat juhlakauteen ja juustolautasille. Näiden tieltä suomalaisten suosikkihedelmä banaani saa jouluna väistää.
Idea hävikkileivästä valmistetusta oluesta lähti liikkeelle viiden lahtelaisen K-Supermarket-kauppiaan kesken. Ensin pohdittiin kaupan hävikkihedelmien hyödyntämistä, mutta sitten syntyi idea mahdollisimman paikallisesta oluesta.
“Paikallisuus on kaikille kaupoille tärkeää, joten idea rakentui sen ympärille nopeasti. Kun saimme idean hävikkileivän hyödyntämisestä, otin yhteyttä Teerenpeliin. He innostuivat ja Teerenpelin panimomestari ideoi vehnäleivän hyödyntämisen”, kertoo K-Supermarket Nastolan kauppias Miia Järvipalo.
Hankkeessa mukana olevat kauppiaat kuivaavat ja rouhivat kaupoissa syntyvän hävikkileivän ja toimittavat sen lahtelaiselle Teerenpelin panimolle. Hävikkiraaka-aineen lisäksi paikallisia ovat myös oluen raaka-aineina käytetty mallas, Salpausselän pohjavesi sekä Vesijärven maatiaishumala.
“Lähdimme innolla mukaan hankkeeseen, sillä vastuullisuus on myös meillä Teerenpelillä kantava teema. Oluen valmistusprosessissa osa mallasohrasta on korvattu hävikkivehnäleivällä. Hävikkileivän hyödyntäminen pienentää näin myös oluen hiilijalanjälkeä, josta suuri osa syntyy nimenomaan mallasohrasta. Ensimmäinen erä on parhaillaan käymässä”, kertoo Teerenpelin panimon myyntipäällikkö Topi Järvinen.
Kauppiaan lähiolut valmistuu touko-kesäkuun vaihteessa, jolloin ensimmäinen noin 9000 pullon erä tulee myyntiin. Olutta voi ostaa viidestä K-Supermarketista: Nastolasta, Hyppyristä, Okeroisista, Ahtialasta ja Hollolasta. Jokaisesta myydystä hävikkioluesta lahjoitetaan 10 senttiä Vesijärvisäätiölle. Oluen valmistumista ja matkaa kaupan hyllylle voi seurata kauppojen somekanavissa.
Kaikki hukka hyötykäyttöön
Oluen valmistusprosessista jää sivutuotteena yli mäskiä, joka haluttiin myös saada hyötykäyttöön. Siksi hankkeessa mukana olevan K-Supermarket Hollolan kauppias Mikko Artima soitti lähellä sijaitsevaan Pulla-Pojat leipomoon.
’’K-kauppojen hävikkileipä voidaan hyödyntää oluen raaka-aineena, mutta valmistuksesta jää yli vielä mäskiä. Koska kaikki hukka halutaan saada hyötykäyttöön, käytämme mäskin leivän tekemiseen. Leipä on vielä kehitteillä, mutta se saapuu kauppoihin samoihin aikoihin kuin Kauppiaan lähiolut’’, Pulla-Poikien toimitusjohtaja Kari Virtanen kertoo.
K-kauppojen ruokahävikki väheni viime vuonna ennätysmäärän
Kiertotalouden näkökulmasta ruokahävikki aiheuttaa tarpeetonta hukkaa, mutta on myös ilmaston kannalta merkittävä kuormittaja, joten se kannattaa hyödyntää kaikin keinoin.
’’K-kaupoissa pohditaan paljon, miten omaa hävikkiä saisi hyödynnettyä uusiksi tuotteiksi. K-kauppojen hävikkileivän hyödyntäminen olueksi ja uudeksi leiväksi on yksi hieno esimerkki tästä’’, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
Vuonna 2020 K-kauppojen ruokahävikki väheni ennätysmäärän, yhteensä yli 1,3 miljoonaa kiloa. Koronavuoden kysynnän kasvun ohella tärkeässä roolissa ovat olleet K-ryhmän aktiiviset toimet ruokahävikin pienentämiseksi, kauppiaiden kekseliäät ratkaisut, alati lisääntyvät hävikkiä hyödyntävät tuotteet sekä kuluttajien kiinnostus lähellä viimeistä käyttöpäivää oleviin alennettuihin tuotteisiin.