
MIELI ry:n vuosittaisella Mielinauha-kampanjalla kerätään varoja kotimaiselle mielenterveystyölle ja kriisiauttamiselle. K-ryhmä on mukana 1.4. alkaneessa kampanjassa ensimmäistä kertaa myymällä Mielinauhoja kaikissa K-ruokakaupoissa.
Ensimmäisenä QR-koodit on lisätty myllykoskelaisen Lukkarin maatilan sianlihatuotteisiin.
’’Lähiruoka ja tuotteiden jäljitettävyys kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän. Uudella seurantajärjestelmällä pyritään vastaamaan tähän: lihapakkauksen QR-koodin takaa asiakas näkee mistä sikaerästä on kyse, minkälaista rehua eläin on syönyt, tuoreustietoja ja pieniä videopätkiä tilalta’’, kertoo K-Supermarket Valtarin kauppias Tero Turkia.
Eläinten digitaalisia seurantatietoja täydennetään läpi tuotantoketjun. Lukkarin maatilalla sikoihin liitetään tietoa muun muassa niiden ravinnosta. Lihan käsittely tapahtuu Kausalassa K-Supermarket Valtarin kauppiasparin Tero ja Minnamari Turkian omistamassa Liha REM:issä, jonka yhteydessä seurantatietoja täydennetään esimerkiksi eläinlääkärien todistuksilla.
Syksyn aikana QR-koodit lisätään myös kouvolalaisen Parkon tilalta tuleviin naudanlihatuotteisiin sekä palvelutiskillä myytävien Liha REM:iltä tulevien lihatuotteiden kääretarraan. Palvelutiskituotteiden QR-koodien takaa löytyy tuotantoketjun ja tuoreustietojen lisäksi myös ainesosa- ja allergeeniluettelo.
Maailmanlaajuisesti edistyksellinen jäljitettävyyden järjestelmä
Lihan jäljitettävyyden mahdollistaa seurantatietojen koodauksesta vastaava lahtelainen teknologiayritys Second Thought. Perinteinen viivakoodi yksilöi tuotteen artikkelitasolla, mutta Second Thought -yrityksen kehittämä UPIDS-järjestelmä luo yksilölliset tuotetunnisteet.
’’Kaikilla tuotteilla on ikään kuin oma henkilötunnus. Järjestelmä on maailmanlaajuisesti edistyksellinen - se varmistaa tietojen jatkuvan reaaliaikaisuuden, helpon päivitettävyyden sekä tuotantoketjun täydellisen läpinäkyvyyden’’, kertoo kauppias. ’’Yhteistyö on osoitus pientuottajien edistyksellisyydestä ja ketteryydestä ketjun joka portaalla.’’
K-ryhmä tekee jatkuvaa työtä toimitusketjujen läpinäkyvyyden edistämiseksi
Lisätäkseen toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä K-ryhmä julkaisi syksyllä 2020 Tuotteiden jäljillä -sivuston, jossa kerrotaan K-ryhmän kaupoissa myytävien tuotteiden alkuperästä ja reitistä kaupan hyllylle.
Asiakkaat voivat jatkossa tarkistaa tonnikalan alkuperätiedot entistä helpommin jo kaupassa, sillä K-ryhmä lisää Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeisiin niiden alkuperästä ja reitistä kertovat QR-koodit vuoden 2021 aikana.