K-RYHMÄ ALUETIEDOTE 12.12.2024 Ylöjärven K-Market Vuorentaustan kauppiaana aloittaa 10.1.2025 Mirva Kurki. Vuorentausta tulee hänen kolmanneksi kaupakseen, entuudestaan hän on K-Market Haukiluoman ja K-Market Lamminpään kauppiasyrittäjä.
K-Citymarket Tammiston kauppias Kimmo Sivonen on teettänyt omalla nimellään oluita vuodesta 2016. Kauppiaan edellisessä kauppapaikassa Lahdessa olutta tuotettiin Punos-nimen alla – K-Citymarket Tammiston aikana kaupan oma olutbrändi on ollut nimeltään Rosendahl. Rosendahl-nimen alla kulkeneet tuotteet on aiemmin tuotettu kaupan ulkopuolella, mutta toukokuussa olutta aletaan panna oman katon alla, Rosendahl-panimossa.
”Haave omasta panimosta kaupan sisälle on ollut ollut mielessäni jo pidempään. Ajatus sai alkunsa viitisen vuotta sitten, kun suomalaiset todella löysivät pienpanimotuotteet. Kehitys on jatkunut sittemmin hurjaa vauhtia, ja panimomme kautta pystymme vastaamaan ketterästi erittäin paikallisiinkin asiakastoiveisiin”, Sivonen kertoo.
K-Citymarket Tammiston panimo on mikropanimo, jonka kokonaistuotanto asettuu 30 000 ja 50 000 litran välille. Panimoprojektin suunnittelu on aloitettu keväällä 2020, jolloin myös ensimmäiset osat laitteistoa hankittiin. Suurin osa laitteistosta on täysin uutta tekniikkaa: osa on täysin kaupan yhteyteen ja pienessä tilassa pyöritettävään tuotantoon suunniteltu ja valmistettu.
”Panimossamme tuotettava eräkoko on 500 litraa, joten pystymme tuottamaan ja testaamaan uudenlaisia tuotteita hyvinkin nopeasti. Tuotteita suunnitellaan asiakasmieltymysten mukaan. Suunnitelmissa ei ole tehdä valtavaa valikoimaa erikoisuuksia vaan pitäytyä asiakkaidemme suosikeissa, hyväksi havaituissa ja testatuissa tuotteissa. Pieni eräkoko mahdollistaa toivottavasti tulevaisuudessa myös sen, että asiakkaamme voisivat halutessaan tilata ja teettää omia oluteriä omilla etiketeillään esimerkiksi suurta juhlaa, kuten häitä varten”, Sivonen sanoo.
K-Citymarket Tammiston tavoitteena ei ole olla Suomen suurin tai suosituinkaan pienpanimo, vaan tuoda alalle uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia.
”Olemme tarkkaan harkinneet, millaisia mahdollisuuksia oma panimo luo esimerkiksi ruokahävikin vähentämiseen tai sen hyödyntämiseen. Kaupan oman leipomon tuotteita voidaan hyödyntää panimossa, ja oluen valmistuksesta syntynyttä mäskiä voidaan käyttää eläinten ravinnoksi. Haluamme tuottaa olutta mahdollisimman paikallisesti: huomioimme tämän kaupan omissa hankinnoissa ja tulemme käyttämään valmistuksessa mahdollisimman paikallisia tuotteita”, Sivonen kuvailee.
K-Citymarket Tammistossa panimosta vastaa Mikko Ahola. Ahola on kerryttänyt oman olutkokemuksensa niin suomalaisissa pienpanimoissa kuin Leuvenin yliopistossa Brysselissä.
”Oluen valmistuksessa kiehtoo, kuinka tekemistä voi lähestyä hyvin insinöörimäisesti ja panostaa suunnitteluun ja tarkkailuun. Ne asiat vaikuttavatkin suurilta osin laatuun, mutta itse maku tehdään lopulta hyvin ruuanlaittomaisesti: erinomaisen oluen reseptit on pääsääntöisesti hierottu kohdalleen yksityiskohtia myöten. Silti sijaa on monenlaisille kokeiluille”, Ahola kertoo.
”Meille Tammistossa uuden luominen ei ole vierasta: me toimme Suomeen ensimmäisen pullomyllyn, Tomra R1 -pullonpalautuskoneen ja loimme lentokoneruoasta Finnairin kanssa ilmiön. Nyt tahdomme tehdä sen uudelleen, tällä kertaa panimon keinoin. Ehkä meidän oluitamme nautitaan vielä joskus tuhansien metrin korkeudessa”, Sivonen sanoo.
”K-Citymarket-kauppiaiden tavoitteena on palvella asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Pienpanimo-oluet ovat tehneet viime vuosina todellisen läpimurron, ja juuri siksi usealla kauppiaallamme onkin panimosuunnitelmia. K-Citymarketit ovat arjen elämyskeskuksia, ja hypermarketympäristö onkin tällä hetkellä kuluttajan halutuin valinta. K-Citymarket Tammisto on panimosuunnitelmineen tästä erinomainen esimerkki. Suunnitelmat ovatkin jo pitkällä esimerkiksi K-Citymarket Pirkkalassa, jonka panimoa onkin suunniteltu Tammiston rinnalla kauppiaiden yhteistyönä”, K-Citymarket-ketjun johtaja Ari Sääksmäki sanoo.