Onninen Express -noutomyymäläketju on osa K-ryhmää ja palvelee talotekniikan ammattilaisia. Suomessa on yli 50 myymälää. Kunkin myymälän tuotevalikoimassa ovat tärkeimmät LVI-, sähkö-, kylmä-, energia- sekä teollisuus- ja infratuotteet.
Alisa työskentelee myyjänä Onninen Express -myymälässä Helsingin Konalassa. Alisan työpäivät ovat vaihtelevia ja niihin kuuluu muun muassa tuotteiden esillepanoa, asiakkaan tarpeiden kartoitusta ja ratkaisujen etsintää. Rakennusalan B-to-B-myynnissä myyjältä tarvitaan Alisan mukaan asiakaspalveluhenkisyyttä ja aitoa kiinnostusta asiakasta kohtaan sekä tuotetuntemusta. Keskeisintä on silti asiakasymmärrys.
- Olemme myymälässä asiakasta varten. Asiakas palvellaan alusta loppuun, eikä häntä jätetä minkään suhteen oman onnensa nojaan. Tavoite on aina löytää sopivin ratkaisu juuri hänen tarpeisiinsa. Express-myyjän pitää tietää vähän kaikesta ja enemmänkin. Mutta jos on halua opetella, paljon oppii tätä työtä tekemällä, Alisa Terho summaa.
Rakennusalan myyjällä ei välttämättä tarvitse olla rakennusalan koulutusta tai kokemusta. Terho on koulutukseltaan merkonomi, ja työhön tarvittavaa tuotetietoutta hän on oppinut työnantajan järjestämissä koulutuksissa. Hän on suorittanut työn ohella ja työnantajan tarjoamana myös myynnin ammattitutkinnon, jossa hän pääsi paneutumaan asiakkaiden kanssa toimimiseen. Paraikaa hänellä on kesken työnantajan tarjoama Express taitaja -koulutus, jossa tulevat tutuksi sähkö- ja LVI-tuotteet. Lisäksi tavarantoimittajat järjestävät paljon tuotekoulutuksia, joissa saa kattavasti tietoa eri tuotteista ne hyvin tuntevilta ammattilaisilta.
- Koulutukset ovat helpottaneet työtäni ja tuoneet siihen varmuutta. Tietotaito on kasvanut, mikä on valtti tässä työssä. Koulutusten ansiosta pystyn palvelemaan asiakasta entistäkin paremmin.
B-to-B-myynnissä asiakas on tunnettava perin pohjin
Terhon mukaan Onnisen valtti on se, että yrityksessä tunnetaan asiakkaat oikeasti ja asiakkaiden kanssa vaihdetaan usein myös kuulumiset. Monella asiakkaalla on henkilökohtainen luottomyyjä, jonka kanssa tämä asioi, vaikka kaikki osaisivatkin auttaa. Tietynlaista ammattitaitoa on sekin, ettei myyjä esitä tietävänsä kaikkea, mutta on silti valmis hoitamaan asian asiakasta tyydyttävästi.
- Jos en tiedä jotain itse, voin myöntää sen asiakkaalle ja luvata selvittää ja palata asiaan. Asiakkaat arvostavat tällaista toimintaa ja luottamus kasvaa. Kun oppii tuntemaan asiakkaan hyvin, syntyy aina parempi ymmärrys siitä, miten voimme palvella häntä parhaalla mahdollisella tavalla.
Myymälätyössä ei myöskään ole pahitteeksi, jos omaa visuaalista silmää ja pystyy hahmottamaan, mikä näyttää kivalta. Terho itse nauttii asiakaskohtaamisten lisäksi Onninen Expressillä paljon juuri uusien hyllyjen laittamisesta ja myymälän visuaalisen ilmeen kohentamisesta.
- Visuaalinen silmä on eduksi myös myyntityössä, sillä silloin pystyy tarjoamaan asiakkaille vaihtoehtoja tarpeen tullen.
”Olen saanut vastuuta ja minuun on luotettu”
Alisa tuli K-ryhmään alun perin kesätöihin vuonna 2017 ja jäi sille tielleen. Nykyisessä työssään Konalassa Terho on työskennellyt vajaan vuoden, myyjänä yhteensä neljä vuotta.
Myyjän työn ohella Terho työskentelee tällä erää Konalan myymälässä myymälävastaavan sijaisena. Pesti on Terholle yhden haaveen täyttymys ja luonteva seuraava askel työelämässä.
- Kun minulta kysyttiin kiinnostusta ottaa vastuu myymälän pyörittämisestä, suostuin tietenkin. Myymälätoiminta ja sen kehittäminen kiinnostavat minua. Tässä työssä on kiehtovaa hektisyyttä ja tehtävät ovat monipuolisia.
Terho vastaa esimerkiksi henkilökunnan työvuorolistan laadinnasta, myymälän valikoiman hallinnasta ja siitä, että kampanjat toteutuvat myymälässä sovitulla tavalla.
Terho on ehtinyt jo työskennellä muutamassa eri Onninen Express -myymälässä eri puolella Suomea ennen Konalaa. Hän on tehnyt työnantajastaan saman havainnon joka paikassa.
- Minulla oli jo alun perin mielikuva, että täällä on hyvä työyhteisö. Se mielikuva on konkretisoitunut arjessa. Kaikki esimiehet ovat olleet hyviä, ja he ovat huomanneet kiinnostukseni edetä uralla. Olen saanut vastuuta ja minuun on luotettu. Se on hieno asia.
Asiakkaiden isot hankkeet tekevät työstä merkityksellistä
Alisa Terho työskentelee miesvaltaisella alalla, muttei ole juuri kohdannut ennakkoluuloja tai taitojen epäilyä.
- Onnisella on onneksi myös paljon naisia, ja kaikki ovat sukupuoleen katsomatta ammattitaitoisia osaajia. Totta kai toivon, että naisia tulee alalle vielä lisääkin.
Mikä rakennusalassa kiehtoo Alisaa eniten?
- Kyllä se on jatkuva kehitys ja uudet tuotteet. Se, kun parannetaan jotain vanhaa. Kehitys näkyy meillä myymälän arjessa konkreettisesti. Juuri nyt myydään esimerkiksi erilaisia älykkäitä sähköratkaisuja, joita voi etäohjata puhelimen sovelluksella. Tällaista älytekniikkaa voidaan asentaa myös vanhoihin kohteisiin. Ja kun ala kehittyy, myös me myyjät opimme koko ajan lisää uudesta tekniikasta.
Toinen suuri trendi näkyy vesihankkeissa – ja monen kodin keittiössä.
- Mattamustat vesihanat ovat nyt se juttu! Ne ovat varmasti kasvava trendi ja niitä halutaan jo nyt erilaisiin kohteisiin.
Työllä on myös yhteiskunnallista merkitystä, mikä tuo Terhollekin merkityksellisyyden tunnetta.
- Asiakkaamme tekevät isoja hankkeita esimerkiksi kaupungille, kuten julkisia tiloja, asuintaloja ja sairaaloita. Onninen on niissä taustatukena ja mahdollistamassa asioita, sillä meillä on hyvä toimitusvarmuus ja laajat toimituskanavat. Lisäksi meillä asioi monia kiinteistönhuoltajia, jotka vastaavat usean taloyhtiön kiinteistöhuollosta, mikä näkyy konkreettisena mukavuutena ihmisten arjessa.
Onninen Express -ketju palkkaa jatkuvasti uusia työntekijöitä yli 50 myymälään ympäri Suomen. Hae avoimella hakemuksella ja liity joukkoomme!