Suomalaiset innostuivat tukemaan tuottajia – jo 3 miljoonaa kasassa

Suomalaista ruokaa ja sen tuottajia esiin nostavalla K-ryhmän Tuottajalle kiitos -toimintamallilla on kerätty kotimaisille ruoantuottajille jo 3 miljoonaa euroa. Kevään aikana Tuottajalle kiitos -tuotesarja laajenee suosituilla arjen ruokatuotteilla.

K-ryhmän tavoitteena on tuplata Tuottajalle kiitos -tuotteiden lukumäärä vuoden 2020 aikana. Tällä hetkellä tuotteita on 63.

”Viime vuonna Tuottajalle kiitos -sarjaan mukaan tulleiden tuotteiden myynnin kasvu oli 5–15 prosenttia.  Tämä osoittaa, että Tuottajalle kiitos -tuotteet kiinnostavat asiakkaitamme. Vuodesta 2015 alkaen ruoantuottajille kerätty summa on jo 3 miljoonaa euroa, josta yli puolet kertyi viime vuonna”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Harri Hovi.

K-ryhmä on sitoutunut tekemään konkreettisia tekoja suomalaisen ruoan ja tuotteiden arvostuksen nostamiseksi. Yksi niistä on Tuottajalle kiitos -toimintamalli, jolla tarjotaan asiakkaalle konkreettinen ja helppo väylä tukea omilla ostovalinnoilla suomalaista ruoantuotantoa. Tuottajalle kiitos -toimintamallin piiriin kuuluvista tuotteista tilitetään lyhentämättömänä lisäosuus suoraan tuottajalle. Tukirahat tilitetään Tuottajalle kiitos -tuotteiden tavarantoimittajien kautta heidän käyttäminensä pääraaka-aineiden suomalaisille tuottajille. Tilitykset tapahtuvat tavarantoimittajittain vaihdellen yleensä puolivuosittain tai satokausittain.

Toimintamalli on tuottajilta saamamme palautteen mukaan tervetullut, ja vaikka tuki ei ratkaisekaan taloudellisia haasteita, se on heille tärkeä viesti siitä, että K-ryhmä haluaa seistä tuottajan rinnalla.

”Tukisummalla alkaa olla pikkuhiljaa merkitystä, se on hyvä alku. Iso kiitos kuuluu kuluttajille, jotka ovat halunneet tukea meitä tuottajia suoraan”, kertoo Joni Jaakkola, porsastuotantosikalan omistaja Jokioisista.

Tuottajalle kiitos -tuotteilla tarjotaan asiakkaille mahdollisuus tukea tuottajaa suoraan sellaisilla arkisilla tuotteilla, joita he muutenkin ostaisivat. Helmikuun alusta sarjaan tulee uusia tuotteita, esimerkiksi Snellmanin ohuen ohut naudanpaisti ja kunnon lenkki, Pirkka nauta-sika jauheliha, Pirkka luomukananmunia, Maitokolmion meijerivoita ja Kuusamon emmental-juustoja.

”Esimerkiksi Pirkka-sarjaan tuleva 500 gramman nauta-sika-jauheliha on lisäksi uudenlaisessa, 75 prosenttia vähemmän muovia sisältävässä pakkauksessa. Tuotteessa yhdistyy siis kolme vastuullisuusnäkökulmaa: kotimaisuus, tuottajien tuki sekä muovin vähentäminen”, kertoo Hovi.

Lisätietoja:

Harri Hovi, johtaja, tavarakauppa ja vastuullisuus, K-ryhmän päivittäistavaratoimiala, puh. 050 383 7584
K-ryhmän viestintä (päivystys arkisin 8-16), viestinta@kesko.fi, 010 535 0200

Tuottajalle kiitos -toimintamallilla K-ryhmä tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden tehdä omien arvojensa mukaisia valintoja, minkä lisäksi se tuo mukaan oman panostuksensa. Toimintamallissa tuotteiden kuluttajahinta voi olla hieman korkeampi, joka osaltaan mahdollistaa K-ryhmän tuottajille maksaman ylimääräisen tuen. K-ryhmä tilittää lisäosuuden suoraan tuottajille tavarantoimittajiensa kautta.

Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös