K-ryhmä on jälleen mukana Hyvä Joulumieli -keräyksessä, joka tuo joulun ilon 18 000 vähävaraiselle perheelle. Jo 28. kerran järjestettävän keräyksen tuotoilla hankitaan ruokalahjakortteja, joilla perheet voivat ostaa ruokaa joulupöytään.
K-ryhmä on sitoutunut rakentamaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi. K-ryhmän tutkimusten mukaan myös asiakkaat kaipaavat tukea ilmastoystävällisten valintojen tekemiseen ruokakaupassa.
– Ruokaostosten hiilijalanjälkimittari on meiltä paljon toivottu palvelu. Haluamme auttaa asiakkaitamme tekemään arvojensa mukaisia ja vastuullisia valintoja. Jo tällä hetkellä K-Ostokset tarjoaa mahdollisuuden ostosten kotimaisuustason tarkkailuun ja antaa vinkkejä kotimaisten tuotteiden valitsemiseen, kiteyttää K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.
Hiilijalanjälkimittari perustuu Luken tuottamiin ilmastovaikutusarvioihin. Mittari arvioi hiilijalanjäljen 40 K-ruokakauppojen suosituimmalle tuoteryhmälle kuten maidolle, leivälle, naudanlihalle ja juureksille. Ilmastovaikutusarviot perustuvat aiempiin tutkimuksiin sekä muuhun tieteelliseen aineistoon kuten uusimpaan tieteelliseen kirjallisuuteen ja tietopankkeihin.
– Mittari ei kerro jokaisen yksittäisen tuotteen hiilijalanjälkeä, mutta tuoteryhmätasoisesta tiedosta on apua ihmisille, jotka haluavat tehdä ilmaston kannalta vastuullisia valintoja. Monet yritykset arvioivat tuotteidensa ilmastovaikutuksia, mutta vielä emme ole tilanteessa, jossa luotettavaa tuote- ja brändikohtaista tietoa olisi kattavasti ja vertailtavasti saatavilla kaikista mahdollisista tuotteista, taustoittaa erikoistutkija Merja Saarinen Luonnonvarakeskuksesta.
K-Ostokset on työkalu ostosten seuraamiseen ja niiden vaikutusten ymmärtämiseen
Ensimmäinen versio hiilijalanjälkimittarista julkaistaan asiakkaiden käyttöön K-Ostokset-palvelussa vielä loppuvuoden aikana. Tämän jälkeen mittaria täydennetään, ja sitä kehitetään jatkuvasti käytettävissä olevan tiedon tarkentumisen myötä esimerkiksi kotimaisten tuotteiden ilmastovaikutusten osalta.
K-Ostokset on datapohjainen palvelu, joka näyttää Plussa-asiakkaille heidän K-ruokakaupoista tekemänsä ostokset ja auttaa ymmärtämään niiden vaikutuksia. Jo nyt palvelu näyttää asiakkaalle hänen ruokaostostensa kotimaisuustason ja tekee ehdotuksia tuotteista, joilla ostoskorin kotimaisuutta voi kasvattaa.
K-Ostokset on saanut positiivisen vastaanoton ja käyttäjiä on kertynyt lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia. K-Ostokset-palvelua voi käyttää K-Ruoka-mobiilisovelluksessa, ja osoitteessa k-ruoka.fi/ostokset.
– Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että K-Ostokset tarjoaa asiakkaillemme selkeän työkalun ostostensa seuraamiseen sekä niiden vaikutusten arvioimiseen. Jo pelkästään tiedot ostoksista paljastavat paljon siitä, mikä vaikutus kulutustottumuksilla on omaan hyvinvointiin tai vaikkapa ilmastoon, sanoo K-ryhmän asiakastiedosta vastaava johtaja Minna Vakkilainen.
K-ryhmä on sitoutunut kansainvälisten ilmastokokousten tavoitteisiin ja asettanut kunnianhimoiset päästötavoitteet sekä omalle toiminnalleen että toimitusketjulleen. K-ryhmä on ottanut merkittäviä askelia päästöjen vähentämiseksi vuosien määrätietoisella työllä. Keskon hankkima sähkö K-kauppoihin ja muihin Keskon kiinteistöihin Suomessa on 100 % uusiutuvaa, ja K-ryhmä on Suomen suurin aurinkovoiman tuottaja ja käyttäjä. Päästöjä vähennetään aktiivisesti muun muassa kauppojen energiankäytön ja logistiikan optimoinnilla. Kesko on myös maailman vastuullisin kaupan alan yritys Global 100 -listalla.