Jouluna suomalaiset satsaavat yrtteihin ja poimivat ostoskoreihinsa kauppojen hyllyiltä löytyviä hedelmiä, jotka sopivat juhlakauteen ja juustolautasille. Näiden tieltä suomalaisten suosikkihedelmä banaani saa jouluna väistää.
Hiilineutraalin kaupan toimintamalli määrittää kaupan oman toiminnan hiilijalanjäljen ja sen vähentämistavoitteen. Tavoitteena on tunnistaa toimenpiteet kaupan hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja laskea lopuksi tarvittavan kompensoinnin määrä. Malli ei laske kaupan myymien tuotteiden hiilijalanjälkeä.
- K-ryhmä on vahvasti sitoutunut luomaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Hiilineutraali ruokakauppa on konkreettinen esimerkki työstämme ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Haluamme tehdä asiakkaillemme vastuulliset valinnat mahdollisimman helpoiksi ja yksinkertaisimmillaan vastuullisuutta voi toteuttaa asioimalla hiilineutraalissa ruokakaupassa, toteaa K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli.
Kaupan ilmastovaikutukset liittyvät pääasiassa myymälöiden valaistukseen, kaupan omaan energiankulutukseen, kuljetuksiin ja niistä syntyviin päästöihin, kaupassa syntyvään ruokahävikkiin ja jätteisiin, myytävien tuotteiden säilytykseen ja valmistukseen kaupassa sekä kaupan palvelupakkauksiin.
- Mallin avulla selvitämme, mistä kunkin kaupan hiilijalanjälki tarkemmin koostuu ja pystymme sen pohjalta tehokkaammin kehittämään kauppojemme toimintaa yhä vähäpäästöisemmäksi. Tavoitteenamme on, että kaupoillamme olisi tulevaisuudessa yhä vähemmän kompensoitavaa, jatkaa Akseli.
- Hiilineutraalin kaupan toimintamalli ja kriteeristö ovat tavoitteelliset ja kattavat. Malli huomioi kaupan hiilijalanjäljen kokonaisvaltaisesti, aina niin pitkälle että laskemme esimerkiksi kaupassa ruokahävikiksi päätyvän turhan ruoan tuottamisen aiheuttaman hiilijalanjäljen, kertoo Luken erikoistutkija Juha-Matti Katajajuuri.
Toimintamallia ryhtyvät hyödyntämään ensimmäisenä K-Citymarket Easton Helsingissä, K-Supermarket Basilika Sipoossa ja K-Market Visamäki Hämeenlinnassa.
Ilmastotoimia laajalla rintamalla
K-ryhmä toteuttaa ilmastotoimia laajalla rintamalla: osana omaa toimintaansa, osana kauppojensa toimintaa sekä auttamalla kuluttajia tekemään ilmastoystävällisiä valintoja omassa elämässään. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys Global 100 -listalla.
K-ryhmä on sitoutunut kansainvälisten ilmastokokousten tavoitteisiin ja asettanut kunnianhimoiset päästötavoitteet sekä omalle toiminnalleen että toimitusketjulleen. Keskon hankkima sähkö K-kauppoihin ja muihin Keskon kiinteistöihin Suomessa on 100 % uusiutuvaa, ja K-ryhmä on Suomen suurin aurinkovoiman tuottaja ja käyttäjä. Päästöjä vähennetään aktiivisesti muun muassa kauppojen energiankäytön ja logistiikan optimoinnilla.
Asiakkaidensa käyttöön K-ryhmä tuo loppuvuoden aikana mittarin, joka kertoo ruokaostosten hiilijalanjäljen. Osana K-Ostokset-palvelua oleva hiilijalanjälkimittari on sekin rakennettu yhdessä Luonnonvarakeskuksen kanssa.