CDP-ympäristöjärjestö arvioi vuosittain, kuinka hyvin yritykset sitouttavat tavarantoimittajansa tekoihin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Parhaat yritykset saavat Supplier Engagement Leader -tunnustuksen - tänä vuonna tunnustuksen sai 8 prosentin parhaimmisto CDP:n globaaliin ilmastonmuutoskyselyyn kokonaan vastanneista yrityksistä.
CDP kerää vuosittain yrityskohtaista tietoa ilmastonmuutoksen hillinnästä ja sopeutumisesta ilmastonmuutokseen erityisesti sijoittajien käyttöön. Joulukuussa 2021 Kesko valittiin CDP:n kansainvälisessä ilmastonmuutoskyselyssä 2021 toista vuotta peräkkäin valioluokkaan eli A-listalle.
Tavarantoimittajat ja asiakkaat mukaan päästövähennyksiin
Yritysten ilmastotyön vaikuttavuuden kannalta on keskeistä, että yritykset pyrkivät vaikuttamaan omien päästöjensä lisäksi myös kumppaneidensa toimintaan.
Kesko näkee päästövähennysten ulottamisen koko toimitusketjuun erityisen tärkeäksi, sillä valtaosa kaupan alan päästöistä syntyy tuotteiden alkutuotannosta, valmistuksesta, pakkauksista, kuljetuksista ja tuotteiden käytöstä.
“Oman toimintamme päästöt syntyvät kiinteistöjemme kuluttamasta sähköstä ja lämmöstä sekä kuljetusten polttoaineenkulutuksesta. Kaupan alalla oman toiminnan päästöjen arvioidaan olevan noin prosentin koko arvoketjun päästöistä. Siksi näemme välttämättömäksi sen, että kannustamme myös tavarantoimittajamme ja asiakkaamme mukaan ilmastotekoihin”, sanoo Keskon vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Riikka Joukio.
Keskon tavoitteena on, että 2/3:lle Keskon suorien tavarantoimittajien päästöistä tulee olla asetettuna tieteeseen perustuvat vähennystavoitteet vuoteen 2025 mennessä.
”Kutsuimme viime vuonna CDP:n Supply Chain -ohjelman kautta suurimmat tavarantoimittajamme tekemään päästövähennyksiä ja raportoimaan niistä CDP:lle. On hienoa, että jo ensimmäisenä vuonna 65 prosenttia kutsutuista yrityksistä vastasi CDP:n laajaan ilmastonmuutoskyselyyn ja raportoi päästövähennystavoitteistaan. Tänä vuonna tavoitteenamme on kirittää toimitusketjua yhä vahvemmin ilmastotekoihin ja kasvattaa päästövähennyksistään raportoivien tavarantoimittajiemme määrää entisestään”, Joukio sanoo.
Myös K-kauppojen asiakkaita kannustetaan tekemään kestävämpiä valintoja. Kestävämpiin valintoihin ohjaa K-Ostokset-palvelu, joka tarjoaa asiakkaille heidän ruokaostostensa hiilijalanjälki-, kotimaisuus- ja ravitsemusmittarit.
Lisätietoja:
Vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Riikka Joukio, Kesko, puh. +358 1053 23712, riikka.joukio@kesko.fi
Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, Kesko, puh. +358 50 306 4081, matti.kalervo@kesko.fi
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi
https://www.cdp.net/en/research/global-reports/engaging-the-chain#supplier-engagement-2021
Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on 14 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 39 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. www.kesko.fi