Kesko ostaa Heinon Tukun

Kesko on sopinut ostavansa Heinon Tukku Oy:n perheyhtiö Tukkuheino Oy:ltä ja henkilöomistajilta. Kauppa toteuttaa Keskon kasvustrategiaa ja monipuolistaa tarjontaa kasvavassa foodservice-markkinassa.

Keskon päivittäistavarakaupan toimialaan kuuluva Kespro palvelee foodservice-alan ammattiasiakkaita eli hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan asiakkaita sekä julkista sektoria. Kesprossa työskentelee noin 500 työntekijää ja yrityksen liikevaihto vuonna 2018 oli 872 miljoonaa euroa. Kesprolla on 14 noutotukkua eri puolella Suomea. Heinon Tukun ostaminen täydentää erinomaisesti Kespron nykyistä palvelutarjontaa ja verkostoa erityisesti pääkaupunkiseudulla sekä mahdollistaa merkittävien synergiaetujen hyödyntämisen.

Heinon Tukku työllistää noin 450 työntekijää ja se on pääkaupunkiseudun johtavia foodservice-markkinan toimijoita. Heinon Tukun ja kalanjalostukseen erikoistuneen Kalavapriikin viime vuoden yhteenlaskettu liikevaihto oli 264 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen pro forma -liikevoitto oli 10,0 miljoonaa euroa ottaen huomioon myös ostettujen kiinteistöjen vaikutus. Kaupan myötä myös Kalavapriikki Oy sekä toiminnassa käytetyt toimitus- ja noutotukkukiinteistöt Espoossa, Helsingissä, Kuopiossa ja Vantaalla siirtyvät Keskon omistukseen.

”Jatkamme Kespron liiketoiminnan kehittämistä strategiamme mukaisesti. Kespron tarjonta kattaa laajassa foodservice-markkinassa jo nyt perinteisen tukkuvalikoiman lisäksi esimerkiksi tuoretuotteiden erikoisosaamista. Maineikkaassa Heinon Tukussa on yli sata vuotta kokemusta asiakkaiden erinomaisesta palvelusta. Heinon Tukku parantaa merkittävästi Kespron kykyä palvella asiakkaita myös pääkaupunkiseudulla ”, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli toteaa.

”Heinon Tukku on hyvässä kunnossa ja sillä on hyvä maine. Pidimme tärkeänä omistajuuden säilymistä kotimaassa ja luotamme, että Kesko on Heinon Tukulle hyvä omistaja. Kespron vastuullinen ja asiakaslähtöinen toimintatapa helpottivat meitä ratkaisussa”, toteaa Tukkuheinon toimitusjohtaja Petri Heino.

Kaupan toteutuminen edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää sekä kaupan muiden ehtojen toteutumista. Kaupan ennakoidaan toteutuvan vuoden 2019 aikana.

Lisätietoja:

Ari Akseli, toimialajohtaja, päivittäistavarakauppa, puh. 010 532 3490, ari.akseli@kesko.fi
Petri Heino, toimitusjohtaja Tukkuheino Oy, puh. 0500 451 625
Jukka Erlund, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 050 506 5735, jukka.erlund@kesko.fi
K-ryhmän viestinnän päivystys (ma-pe 8-16), puh. 010 535 0200, viestinta@kesko.fi

JAKELU
Keskeiset tiedotusvälineet
www.kesko.fi

Kespro on Suomen johtava foodservice-toimialan tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Kaikki toiminta perustuu tinkimättömään laatuun ja aitoon asiakasymmärrykseen. Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Kespro on osa K-ryhmää. www.kespro.com

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 41 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 23 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi 

Takaisin ylös