Nämä ovat suomalaisten tämän hetken suosikkisuklaamunat – hahmomunat todellinen kevään yllättäjä

Pääsiäismunien ja -makeisten myynti on käynnistynyt someilmiön myötä vauhdilla jo maaliskuussa. Tämän hetken suosituimpien herkkujen kärkeä dominoivat klassikot, mutta ostoskoreista löytyy myös kevään uutuuksia sekä premium-tuotteita.

Pääsiäiseen on aikaa enää muutama viikko ja ensi viikolla on aika varmistaa, että herkkuvarastot on täytetty myös palmusunnuntain virpojia varten. Suklaamunissa ja muissa pääsiäiskarkeissa ei ole tänä vuonna puutetta vaihtoehdoista. 

“Yllätyssuklaamunia voi löytyä kaupasta riippuen jopa 44 erilaista. Yllätyssuklaamunien lisäksi valikoimasta löytyvät suositut moussemunat, minisuklaamunat ja ruohomunat sekä konvehdit ja kevään makeispussit”, kertoo Keskon irto- ja sesonkimakeisten tuotepäällikkö Jaana Nousiainen

Myyntilukujen valossa tämän hetken kärki koostuu pitkälti klassikoista: viikkojen 5–12 ostetuimpien suklaamunien kärkipäästä löytyvät muun muassa klassinen Kinder Surprise 20 g, vaaleanpunainen versio Kinder Surprise 20 g pinkki, yksittäinen Mignon-muna sekä neljän kappaleen pakkaus, kuten myös Fazerin kevään uutuus, Fazerina-moussemunien neljän kappaleen pakkaus. 

Tämän kevään muista uutuuksista Fazerin maaliskuussa markkinoille tuomat Skumppakuulat ovat hurmanneet suomalaiset raikkaalla maullaan. Kuulat sopivat nimittäin pakastettuina viilentämään myös pääsiäispöydän juhlajuoman. Myös muut Fazerin kevään uutuudet, kuten retrot Ananas-karkit ja Geisha-minimunat ovat olleet suosittuja. 

“Erityistä kiinnostusta ovat herättäneet myös premium-suklaasarjat, kuten Lindt ja Ferrero Rocher. Molemmat ovat julkaisseet myös pääsiäistuotteita: Lindtin 50-grammainen pupu on juuri sopivan kokoinen herkku, ja Ferrero Rocherin pääsiäisuutuus taas on aikuisempaan makuun suunnattu suklaamuna”, Nousiainen sanoo. 

Opiskelijat parveilevat nyt suklaamunahyllyillä – taustalla hauska ilmiö 

TikTokissa on viime aikoina jyllännyt ilmiö, jossa opiskelijat etsivät haalarimerkeiksi sopivia erilaisia kangasfiguureja suklaamunista. Suklaamunia hankitaan ja availlaan suuria määriä, sillä kaikissa munissa ei suinkaan ole näitä haalarimerkeiksi sopivia yllätyksiä. Osa haalarimerkkimunien etsijöistä jopa arvailee, miten suklaamunaa ravistamalla voisi saada selvyyden siitä, onko yllätyksenä juuri haluttu kangasmerkki. 

Ilmiön myötä pääsiäismakeiset ovat tänä vuonna kiinnostaneet viime vuotta enemmän ja niitä on myyty runsaasti jo ennen pääsiäisenalusviikkoja. Esimerkiksi My Little Pony -munan myynti on ollut huipussaan jo hyvissä ajoin maaliskuussa. 

"Hahmoyllätysmunat ovat ponnahtaneet TikTokin myötä kevään yllättäjiksi. Näitä himoittuja kangasmerkkejä voi löytää mm. Pipsa Possu -, My Little Pony - ja Paw Patrol 60 g -yllätyssuklaamunista. Viime vuoden tapaan myös Hello Kitty -yllätysmunat kiinnostavat ja niitä onkin myyty paljon viime vuotta enemmän jo kuukautta ennen pääsiäistä", Jaana Nousiainen kertoo. 

Lähde: K-ryhmän myyntidata 2024–2025 

Takaisin ylös