K-ryhmä selvitti: lähes kaikkien asiakkaiden ostoskoriin päätyy punalaputettuja tuotteita

K-ruokakauppojen asiakkaista 95 prosenttia ostaa viimeistä käyttöajankohtaa lähestyviä punalaputettuja tuotteita usein tai toisinaan, käy ilmi K-ryhmän kyselytutkimuksesta*. Punalappulöydöt vaikuttavat myös monen ateriasuunnitelmiin – kolme neljästä saattaa muuttaa suunnitelmiaan sen mukaan, mitä tuotteita löytyy punalaputettuina.

K-ruokakaupoissa tehdään paljon työtä, jotta ruoka ei päätyisi hävikkiuhan alle.

’’Jos tuote kuitenkin saa kylkeensä punalapun, päätyy se mitä todennäköisimmin asiakkaan ostoskoriin. Tuoreen kyselytutkimuksemme mukaan 95 prosenttia asiakkaistamme ostaa punalaputettuja tuotteita usein tai toisinaan ja vain 5 prosenttia kertoo, ettei osta niitä koskaan. Monen ostokäyttäytyminen on viime vuosina muuttunut, sillä yli kolmannes kertoo ostavansa nykyisin aiempaa enemmän hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Viime vuonna K-ruokakaupoissa myytiin lähes 50 miljoonaa punalaputettua tuotetta, kappalemääräisesti eniten leipää, valmisruokaa ja lihaa’’, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.

Kyselytutkimuksen mukaan tärkein syy punalaputettujen tuotteiden ostamiseen on taloudellinen – 64 prosenttia kyselyyn vastanneista haluaa säästää rahaa ruokakustannuksissa. Noin neljännes vastaajista kertoo taustalla olevan ilmasto- ja ympäristösyyt – punalaputettuja tuotteita ostamalla halutaan vähentää ruokahävikkiä.

Entuudestaan tuttujen tuotteiden lisäksi valtaosa (92 prosenttia) ostaa punalaputettuina myös sellaisia tuotteita, joita ei välttämättä muuten kokeilisi. Kolme neljästä kertoo myös saattavansa muuttaa ateriasuunnitelmiaan sen mukaan, mitä tuotteita sattuu löytämään punalaputettuina.

Tärkeintä on hävikin ennaltaehkäisy - K-ryhmä kohti hävikin puolitusta

K-ryhmän tavoitteena on puolittaa aiheuttamansa ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 lähtötasosta. Hävikkiä halutaan välttää, sillä sen mukana myös kaikki ruoan valmistamiseen kuluneet luonnonvarat ja työ menevät hukkaan. Vuoden 2024 loppuun mennessä hävikki on vähentynyt K-ruokakaupoissa 21 prosenttia lähtötilanteeseen verrattuna.

’’Vaikka punalaputettujen tuotteiden suosio on osaltaan vähentänyt hävikkiä, tehdään tärkein työ siinä vaiheessa kun tuotteita tilataan kauppaan. Valikoimahallinnalla sekä ennuste- ja tarvesuunnittelulla pyritään siihen, että kaupoissa on oikea määrä asiakkaiden toivomia tuotteita juuri oikeaan aikaan. Kaupan näkökulmasta ennakoinnissa on onnistuttu, kun punalaputettuja tuotteita on tarjolla mahdollisimman vähän. Valtaosa K-ruokakaupoista tekee myös yhteistyötä paikallisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa lahjoittamalla syömäkelpoisia myynnistä poistettuja tuotteita ruoka-apuun’’, Jäske kertoo.

*K-ryhmä toteutti kyselytutkimuksen K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä 8.-12.1.2025. Kyselytutkimukseen vastasi 887 kuluttajaa ympäri Suomea.

Takaisin ylös