Grillimakkara kuuluu suurimman osan suomalaisista kesään ja erityisesti juhannukseen. Siihen, mikä makkara ostoskoriin tarkalleen päätyy, vaikuttaa kuitenkin moni asia. Ehdottomasti eniten huomiota kiinnitetään makkaran makuun. Se on tärkein valintaperuste, ja vaikuttaa ostopäätökseen 62 prosentilla suomalaisista*. Tämä siitäkin huolimatta, että suomalaiset suosivat eniten maustamatonta makkaraa.
Toiseksi eniten kiinnitetään huomiota makkaran lihapitoisuuteen (52 %) ja tuotteen hintaan (43 %). Lihapitoisuus on erityisen tärkeää miehille ja yli 65-vuotiaille, jotka kiinnittävät siihen keskimääräistä enemmän huomiota. Neljänneksi tärkein valintaperuste on kotimaisuus (34 %), ja vasta viidenneksi tuotemerkin tuttuus (32 %).
”Valintaperusteiden järjestys saattaa yllättää, sillä myydyimpien grillimakkaroiden listasta voisi helposti päätellä, että ostoskoriin valitaan tuotteita vain niiden tuttuuden perusteella. Grillimakkara myös nautitaan usein nopeana väli- tai iltapalana, mikä voisi myös puoltaa ajatusta siitä, että valinta tehdään kaupassa sen suurempia ajattelematta. Kyselyn tulokset kuitenkin osoittavat, että makkaran valinta ei ole läpihuutojuttu, vaan se tehdään aidosti ajatuksella ja asiakkaat vertailevat kukin tarpeidensa ja prioriteettiensa mukaan tuotteita ennen ostopäätöksen tekoa”, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö.
”Osa asiakkaista suosii pehmeämpää grillimakkaraa, osa taas etsii mahdollisimman korkeaa lihapitoisuutta, osalle merkitsevät muut tekijät kuten hinta tai tarjoukset. Valikoiman pitää vastata näihin kaikkiin tarpeisiin”, summaa Väistö.
Kesäkuu ja erityisesti kuluva viikko on grillimakkarakaupassa vuoden kiireisintä aikaa, sillä perinteisesti K-ruokakauppojen juhannusviikon myynti kattaa jopa 10 prosenttia koko kesän grillimakkaramyynnistä. Yhteensä viime vuoden kesäkuussa grillimakkaroita myytiin lähes neljä kertaa enemmän kuin saman vuoden tammikuussa.
Suomalaiset suosivat vuodesta toiseen eniten maustamattomia grillimakkaroita. Viime kesänä myydyimmästä 20:stä makkarasta yli puolet oli maustamattomia. Jos ostoskoriin päätyy maustettu makkara, on se todennäköisimmin juustomakkara, joskin viime vuosina myös tulisemmat vaihtoehdot ovat alkaneet kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa.
Myös kasvipohjaisten grillimakkaroiden myynti on vuosien aikana kasvanut. Niiden valikoima jopa nelinkertaistui pelkästään vuosien 2020-2023 välillä.
Kymmenen myydyintä grillimakkaraa aakkosjärjestyksessä, kesä 2023 ja kesä 2024 (myynti 16.6. saakka):
*Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä toukokuussa 2024. Vastaajamäärä 739, tulokset painotettu vastaamaan väestöä iän ja sukupuolen mukaan.