Melkein jokainen suomalainen omistaa ruuvimeisselin, vasaran sekä jakoavaimen. Tämä käy ilmi K-Raudan Näin Suomi remontoi -kyselystä*, joka toteutettiin alkuvuodesta.
Kyselyyn vastanneet ilmoittivat, että heillä on käytössään jo tällä hetkellä ruuvimeisseli (97 %), vasara (95 %), jakoavain (91 %), pihdit (86 %), mittatyökalu (85 %), työkalusarja (84 %), saha (75 %) ja akkuporakone (74 %). Omakotitalossa ja omistusasunnossa asuvat omistavat työkaluja keskimäärin useammin kuin rivi-, kerrostalossa tai vuokralla asuvat.
”Vasara, jakoavain ja ruuvimeisseli ovat hyviä niin sanottuja perustyökaluja. Näiden lisäksi suosittelen hankkimaan kotiin myös rullamitan sekä akkuporakoneen. Mittaa tarvitaan usein; esimerkiksi uusia verhoja tai huonekaluja ostaessa. Akkuporakoneen akkua taas voi käyttää monissa muissakin työkaluissa kuten pyörö- ja pistosahassa tai puutarhatrimmerissä. Sen avulla voi siis laajentaa omaa työkaluvalikoimaa helposti”, sanoo K-Raudan tuoteryhmäjohtaja Mikko Tiesalo.
Vastaajista vain harvoilla on käytössään akkulumilapio (3 %), robottiruohonleikkuri (5 %) tai lumilinko (13 %), mutta juuri nämä välineet ovat monien toivelistalla. Vastaajista 15 % kertoo, että haluaisi hankkia käyttöönsä robottiruohonleikkurin. Lumilingosta haaveilee 14 %, akkulumilapiosta 13 %, omasta työtasosta 12 % ja lehtipuhaltimesta 10 % vastaajista.
”Sekä robottiruohonleikkuri, akkulumilapio että lumilinko tekevät vähemmällä ponnistelulla sen, mikä vaatii runsaasti aikaa ja lihastyötä perinteisillä välineillä kuten kolalla. Uskon, että näistä työkaluista haaveillaan juuri siksi, että ne tuovat helpotusta arkeen”, Tiesalo sanoo.
Robottiruohonleikkurit ovat viime vuosina olleet hyvin kysyttyjä K-Raudoissa. Niiden myynti on kasvanut merkittävästi viimeisten neljän vuoden aikana. Käytännössä myynti on noin kolminkertaistunut. Huippuvuosi nähtiin vuonna 2022.
”Arjen helpottamisen lisäksi suosiota saattaa lisätä se, että robottiruohonleikkurit tekevät nurmikosta kauniimman. Säännöllinen leikkaus varmistaa, että nurmikko pysyy siistinä ja kasvaa tasaisesti. Leikkurit eivät myöskään pidä kovaa ääntä, mitä ihmiset arvostavat. Myös lehtipuhaltimista on tätä nykyä tarjolla ns. whisper-malleja, jotka ovat huomattavasti hiljaisempia kuin vanhat mallit”, Tiesalo vinkkaa.
Lumilinkojen myyntiin vaikuttaa paljon se, kuinka lumisesta talvesta on kulloinkin kyse. Esimerkiksi vuonna 2019, kun lunta tuli vähän, myytiin linkojakin selkeästi vähemmän. Viimeisten kolmena talvena kysyntä on kuitenkin ollut hyvä. Tiesalo sanookin pitävänsä sekä robottiruohonleikkuria, lumilinkoa että akkulumilapiota potentiaalisena hankintana kaikille omakotiasujille sekä useimmille rivitaloasujille, sillä välineistä hyötyvät pienempienkin pihojen omistajat.
Sähkökäyttöisiä akkulumilapioita on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden ajan, mutta ne ovat nousseet suomalaisten tietoisuuteen vasta hiljattain. Muutos on näkynyt myyntiluvuissa: K-Raudoissa akkukäyttöisten lumilapioiden myynti yli kaksinkertaistui vuonna 2023.
*Lähde: Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä helmi–maaliskuussa 2024. Kyselyyn vastasi 1044 ihmistä. Aineisto on painotettu vastaamaan 25+-ikäistä suomalaisväestöä iän ja sukupuolen mukaan.
Lisätietoja:
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi