Täysin uudenlainen säilyke on kasvipohjainen vaihtoehto tonnikalalle

K-ruokakauppojen säilykehyllyt saavat aivan uudenlaisen tuotteen, kun Pirkka-sarja täydentyy käyttövalmiilla soijarouhesäilykkeillä. Pirkka vege soijarouhe on kasvipohjainen vaihtoehto tonnikalalle. Uutuus vastaa suomalaisten toiveisiin: yhä useampi haluaa lisätä kasvisten määrää ruokavaliossaan. 

Uudet Pirkka vege soijarouheet ovat sellaisenaan käyttövalmiita säilykkeitä, joita voi käyttää tonnikalan tapaan esimerkiksi pizzassa, pastassa, leivän päällä ja salaatissa. Vastaavaa tuotetta ei ole säilykehyllyllä ollut aiemmin. Makuvaihtoehtoja on neljä: chili-valkosipuli, tomaatti-basilika, sitruuna-pippuri sekä miedosti maustettu, joka sopii itse maustettavaksi. Uutuudet ilmestyvät K-ruokakauppoihin helmikuussa. 

”Uskomme, että kuluttajat löytävät uutuuden ja ottavat sen omakseen. Soijasäilyke on helppo ja nopea tapa lisätä kasviksia arkiruokaan, mikä onkin yksi suomalaisten toiveista tälle vuodelle”, kertoo Keskon omista merkeistä vastaava johtaja Tuuli Luoma.  

Joustava kasvissyönti kasvaa – ja ohjaa kokeilemaan kasviproteiineja

Ruokailmiöt 2023 -tutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen, 49 prosenttia, sanoo haluavansa lisätä kasvisten käyttöä. Jopa 42 prosenttia tutkimukseen vastanneista sanoo korvaavansa lihaa mielellään muilla proteiinipitoisilla tuotteilla, ja tänä vuonna 18 prosenttia aikoo korvata lihaa vielä aiempaa enemmän muilla proteiineilla.  

”Suomalaisten halu vaihtaa kasviproteiineihin on todella korkea. Se antaa viitteitä siitä, että kasviproteiineista on tullut arkisempi vaihtoehto lihan, kanan ja kalan rinnalle. Kasviproteiinien valikoimaan on tullut viimeisen parin vuoden aikana paljon erilaisia ja myös aiempaa helppokäyttöisempiä vaihtoehtoja”, sanoo Luoma.  

Kasvava kiinnostus kasviksiin sekä niksikkyys ja kekseliäät ratkaisut nousivat Ruokailmiöt-tutkimuksen trendeiksi vuodelle 2023. Samalla tiedostavat periaatteet ja se, miten ruokavalinnoilla voi vaikuttaa omaan talouteen, yhteiskuntaan ja ympäristöön ovat nyt suurimpia ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Ne vaikuttavat Ruokailmiöt 2023 -tutkimuksen mukaan arkeen 64 prosentilla suomalaisista. 

”Nämä ilmiöt näkyvät myös ruokabudjetin hallinnassa aiempaa enemmän. Kaupan omat merkit ovat usein edullisia vaihtoehtoja, ja ne ovat olleet suosittuja hintavetoisessa markkinassa myös esimerkiksi vegaanisissa tuotteissa. Jos tarkastellaan K-ruokakauppojen omien merkkien vegaanisia tuotteita, niiden myynti on kehittynyt yli 10 prosenttia viimeisten 12 kuukauden aikana”, kertoo Luoma.  

Lähteet

Ruokailmiöt 2023 -tutkimus, n= 998. Tutkimusaineisto on asuinpaikan, ikä- ja sukupuolijakauman suhteen väestöedustava. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Frankly Partners. 

K-ryhmän myyntidata 2022 

Takaisin ylös