”Tavoitteenamme on auttaa ravintoloita sekä muita foodservice-asiakkaitamme kehittämään liiketoimintaa ja kannattavuutta datan avulla. Kun oma ostodata löytyy jatkossa yhdestä paikasta helposti ymmärrettävässä ja hyödynnettävässä muodossa, raaka-ainekulujen seuranta ja optimointi helpottuvat”, palveluliiketoiminnan johtaja Taiju Jaatinen Kesprosta toteaa.
Raportit-palvelun hyödyntämä data on koottu yhteen ostoista, joita asiakas on tehnyt Kesprolta sekä sellaisista ostoista, joiden laskut kiertävät Kespron kautta.
Palvelu tarjoaa paitsi kokonaisnäkymän ostoihin myös yksityiskohtaisempaa tietoa: tietoa voi suodattaa eri tavoin, esimerkiksi toimittaja- ja tuotetasolla, minkä lisäksi palvelussa voi tehdä vertailuja vaikkapa eri ajanjaksojen tai yrityksen toimipisteiden välillä.
”Valmiina olevat raportit tarjoavat tietoa nopeasti yhdellä silmäyksellä, ja palveluun voi myös tallentaa itse luotuja raporttipohjia”, Jaatinen kertoo.
Valokeilassa myös vastuullisuus
Monelle asiakkaalle merkittävä ominaisuus on työkalusta löytyvä tieto raaka-ainehankintojen kotimaisuusasteesta. Lisäksi palvelussa on mahdollista seurata sitä, mikä osuus ostoista on vastuullisuusmerkittyjä, kuten Reilun kaupan-, luomu- tai Sydänmerkki-tuotteita.
”Vastuullisuus on sekä asiakkaillemme että näiden asiakkaille tänä päivänä yhä tärkeämpää. Dataan pohjautuen ravintola voi asettaa tavoitteita kotimaisuusasteen nostamiseen ja sen lisäksi saada pohjaa myös omaan vastuullisuusviestintään”, Jaatinen kertoo.
”Ravintoloissa arki on kiireistä. Käytössä olevien työkalujen onkin oltava tehokkaita ja tuotettava aitoa hyötyä. Olemme kehittäneet palvelua yhdessä asiakkaiden kanssa, jotta siitä on pystytty rakentamaan mahdollisimman helppokäyttöinen ja heidän työhönsä sopiva. Olen iloinen, että pääsemme nyt tuomaan sen laajemmin myös muiden asiakkaiden saataville”, hän summaa.
Lisätietoja Raportit-palvelusta täällä.