”Kulunut vuosi on ollut ravintola-alalle erittäin haastava. Uudelleenkäytettävillä pantillisilla kestomuovilaatikoilla pystymme helpottamaan ravintola-asiakkaidemme arkea ja vähentämään heille koituvia jätekustannuksia. Samalla vähennämme merkittävästi pahvisten kuljetuslaatikoiden käyttötarvetta kuljetuksissamme”, kertoo hankkeesta vastaava Kespron osto- ja myyntijohtaja Nora Hortling.
Kestomuovilaatikoiden avulla Kespro vähentää pahvilaatikoiden kulutusta 95 000 kpl vuodessa. Pahvia säästetään noin 50 tonnia vuositasolla yhden laatikon painaessa noin 500 g.
”Arviomme mukaan pitkällä aikavälillä pantillinen kestomuovilaatikko on kaikista pakkausvaihtoehdoista ympäristöystävällisin kuljetettaessa tuotteita foodservice-alan asiakkaille. Tässä on huomioitu materiaalien kestävyys, uusiokäyttörasitus ja materiaalin valmistuksen ympäristörasitus”, kertoo Hortling.
Valmistetaan Suomessa
Kespron pantilliset kestomuovilaatikot tulevat käyttöön kaikissa Kespron asiakastoimituksissa maalis-toukokuun aikana. Yhden kestomuovilaatikon pantin määrä asiakkaalle on kymmenen euroa. Laatikko palautetaan Kesprolle ja takaisin kiertoon esimerkiksi seuraavan kuljetuksen yhteydessä. Laatikot pestään pesulassa kunkin käyttökerran jälkeen.
Kespron kestomuovilaatikon valmistaa Schoeller Allibert Oy Heinolan tuotantolaitoksellaan. Laatikon arvioitu käyttöikä normaalikierrossa on viisi vuotta. Laatikon tullessa käyttöikänsä päähän se päätyy kierrätykseen ja sen raaka-aine hyödynnetään edelleen muissa muovituotteissa. Laatikoilla on elintarvikekelpoisuussertifikaatti.
Näin Kespron kestomuovilaatikko toimii
- Laatikko on pantillinen (10 €), jonka Kespron asiakas maksaa verkkopalvelussa muiden tuotteiden ohessa.
- Laatikot saa pinottua toimitusvaiheessa päällekkäin ja palautettaessa sisäkkäin.
- Laatikot palautetaan Kespron kuljettajalle seuraavan toimituksen yhteydessä.
- Asiakkaan pantti hyvitetään laskutuksessa.
- Laatikot pestään aina toimitusten välillä.
Kohti hiilineutraalia K-ryhmää
Keväällä 2020 päivitettyjen päästötavoitteidensa mukaan K-ryhmä aikoo olla hiilineutraali vuonna 2025 ja saada oman toimintansa päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä.
K-ryhmä on asettanut muovi- ja pakkauslinjauksissaan tiukkoja tavoitteita muovin välttämiseksi, vähentämiseksi ja kierrättämiseksi. Tavoitteena, että vuoden 2025 loppuun mennessä kaikki omien merkkien pakkaukset ovat kierrätettäviä, uudelleen käytettäviä tai biohajoavia.