”Ruoan verkkokaupan odotetaan kasvavan merkittävästi Suomessa tällä vuosikymmenellä ja tavoitteenamme on olla myös tulevaisuudessa ruoan verkkokaupan selvä markkinajohtaja. Tulemme panostamaan edelleen voimakkaasti ruoan verkkokaupan kehittämiseen ja erinomaiseen asiakaskokemukseen”, Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli kertoo.
K-ryhmä on nyt aloittamassa kokonaan uutta vaihetta Suomen ruoan verkkokaupassa, kun se rakentaa maan ensimmäisen automaattiavusteisen keräilyjärjestelmän ruokakaupan yhteyteen. Ensivaiheessa kyseessä on kokonaisuudessaan lähes 10 miljoonan investointi, ja tulevina vuosina investoinnit pelkästään automatisaation kasvavat useisiin kymmeniin miljooniin euroihin.
”Suomen kokoisessa markkinassa tehokkain tapa ruoan verkkokauppapalveluun on tähän asti ollut palvelun tarjoaminen kivijalkaverkostoa hyödyntäen. Pääkaupunkiseudulla volyymit ovat kuitenkin nousseet sille tasolle, että on järkevää hakea ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja”, Akseli toteaa.
Tavoitteena noin nelinkertainen keräysteho
Nyt rakennettava automaattiavusteinen keräysjärjestelmä pohjautuu MFC- eli Micro Fulfillment Center -konseptiin.
”Konseptissa keräystä tehdään kolmelta keruualueelta: valtaosa tuotteiden keräilystä tehdään joko automaatiota eli robotteja hyödyntäen tai manuaalisena massakeräilynä kaupan takahuoneessa. Pienivolyymiset ja erikoistuotteet kerätään kaupan puolelta”, Keskon ruoan verkkokaupasta vastaava johtaja Antti Rajala kertoo.
”Haemme ratkaisua, joka nostaa keräystehon noin nelinkertaiseksi manuaaliseen kauppakeräilyyn verrattuna. Tavoitteena on yhdistää tehokkuus ja laatu. Asiakkaiden tilattavissa on laaja valikoima, jossa tarjolla on kauppakohtaisen valikoiman myötä myös esimerkiksi ravintolaruoan annokset, palvelutiskin tuotteet ja paikalliset erikoisuudet”, hän lisää.
Keräysjärjestelmän sijoituspaikka tarkentuu vielä myöhemmin. K-ryhmän tavoitteena on lähivuosien aikana kasvattaa MFC-pohjaista verkostoa sekä pääkaupunkiseudulla että muissa kasvukeskuksissa.