Vuosina 2015-2020 K-ryhmä investoi lähes miljardi euroa kauppaverkostoonsa. Tulevina vuosina investoinnit jatkuvat merkittävinä ja pelkästään vuonna 2021 toteutetaan noin sata kauppauudistusta. Investoinnit jakautuvat ympäri Suomen – pääpaino kuitenkin on kasvukeskuksissa.
”Olemme havainneet, että yksi monistettava ketjumalli ei toimi joka paikassa, vaan tarvitaan kauppatasolle menevää asiakasymmärrystä ja sitä, että jokainen kauppa löytää omat ainutlaatuiset kilpailuetunsa. Siksi K-ruokakaupat toimivatkin kauppakohtaisella liikeidealla, jossa paikallinen kauppias rakentaa omat paikalliset vahvuutensa ketjun kilpailuetujen päälle, Keskon päivittäistavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli sanoo.
Viimeistään maailman parhaan ruokakaupan tittelin (K-Citymarket Järvenpää, IGD 2019 Store of the Year) myötä uudistusten rima on K-ryhmässä asetettu korkealle: kauppiaat rakentavat juuri omille asiakkailleen ja alueelleen parhaiten sopivat puitteet ja valikoimat. Nähtyäsi yhden hienon K-ruokakaupan voi seuraava päästä silti yllättämään ainutlaatuisuudellaan. Uusin esimerkki uudistuksesta on Vantaan K-Citymarket Tammisto.
”K-Citymarket Tammiston uudistus on toteutettu täysin asiakastarpeiden ja -datan perusteella. Uudistuksen yhteydessä on lähdetty tuotetasolta ja siitä, mitä asiakkaamme aidosti toivovat: asiakkaiden yleisesti ostamien ja toivomien tuotteiden ympärille on rakennettu miljöö, joka inspiroi asiakasta aidosti. Kaupan kehittäminen lähtee asiakasymmärryksestä, jonka avulla voidaan rakentaa Tammiston kaltainen elämyksellinen ruokakauppa”, K-Citymarket Tammiston kauppias Kimmo Sivonen kertoo.
Suomalaiset ruokakaupat maailmanluokkaa – rima nousussa
Suomalaiset ruokakaupat ovat tasoltaan maailmanluokkaa ja kansainvälinen huomio kertoo kauppakohtaisten liikeideoiden toimivuudesta. Suomen päivittäistavarakaupan kova kilpailu kirittää osaltaan kauppojen uudistustahtia, jossa K-ryhmä haluaa jatkossakin olla innovatiivisin toimija.
Tällä hetkellä maailmalla ruokakaupan trendeinä ovat mm. perinteisen ruokakaupan ja foodservice-sektorin osittainen sulautuminen, paikallisuus ja lähiruoka, kestävä kehitys ja erilaiset digitaaliset ratkaisut kuluttajien auttajina.
”Kauppamme uudistuvat asiakastietoon perustuen ja kauppiaidemme käytössä työkalut, joissa data on jalostettu myös paikallistasolla helposti käytettävään muotoon. Panostamme laadukkaisiin, erilaistaviin ja vastuullisiin valikoimiin, asioinnin helppouteen ja yksilöllisyyteen, hintatasoa unohtamatta. Uudet tuotteet ja tuotesarjat jotka perustuvat tunnettujen ravintoloiden brändeihin ovat olleet erittäin suosittuja asiakkaiden keskuudessa”, Ari Akseli kertoo.
K-Citymarket Tammiston uudistuksessa käytännössä koko kauppa on uudistettu lattiasta kattoon. Myymälän kalustusta ja järjestystä on uusittu ja kauppaan on tuotu kokonaan uusia palvelukonsepteja. Remontin yhteydessä myös kaupan koneistus ja kiinteistötekniikka on uusittu esimerkiksi kylmälaitteiden osalta: myös valaistus on vaihdettu kaupassa ledeihin. Asiakasviestintää ja -inspiraatiota tarjotaan myös diginäytöillä, ja hintavirheiden mahdollisuus on poistettu digitaalisilla hinnannäytöillä.
”Suurin uudistus on tehty palvelutiskeillä ja kahvilassamme, joissa asiakkaillemme on tuotu lukuisia uusia vaihtoehtoja. Palvelutiskeille on tuotu jo suursuosion saavuttaneiden korealaisten bao bunien lisäksi aitoa italialaispizzaa. Dry age -kuivakypsytyskaapin perinteisten ominaisuuksien lisäksi tarjoamme asiakkaille uusimpana Jack Daniels -dry age-entrecotea. Kauppaan on tuotu myös Euroopan ensimmäinen hypermarketissa sijaitseva olutpanimo, jonka toiminta käynnistyy lähiviikkoina. Panimoon pääsee kurkistamaan kaupasta, joko täysin uusitulta olutosastoltamme tai kahvilastamme. Meillä on heviosastollamme myös Suomen ensimmäinen Järvikylän yrttikasvattamo, josta yrtit voi ostaa kotiin käytännössä yhtä tuoreina kuin Järvikylän kasvihuoneesta”, Sivonen kertoo.