Koronavuonna sisäremontoijat käänsivät katseet alas ja ylös: lattiat ja valaisimet suosikkeja

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 30.12.2020 Koronan aiheuttamat rajoitukset ovat suosineet ajan viettämistä kotona ja kotien kunnostamista. Pihat ja puutarhat ovat saaneet erityishuomiota poikkeusvuonna, mutta myös sisällä on remontoitu ahkerasti. Sisustuspintamateriaaleissa myydyin tuoteryhmä oli sisämaalit, mutta yllättäviksi suosikeiksi nousivat lattiat ja valaisimet.

K-Raudan data paljastaa, että poikkeusaikana kodin ilmeen kohennus on ollut monen agendalla. Kotiin on haluttu uutta ilmettä maalaamalla ja lattioita uusimalla. Itsetekemisen suosio on näkynyt myös panostamisessa hyviin työvälineisiin. K-Raudan data osoittaa myös, että usein sisäremontti lähtee liikkeelle lattiasta ja laajenee sen jälkeen myös muihin pintoihin. Pisteeksi i:n päälle on säädetty tilojen valaistus kohdilleen työntekoa tai lisääntynyttä kotona oleskelua varten.

Tiedot perustuvat K-Raudan tammi-lokakuun kuluttaja-asiakkaiden myyntitilastoihin. Datan lähteenä ovat K-Raudan 131 myymälän ja verkkokaupan tammi-lokakuun myyntitilastot ympäri Suomen.

Vinyylilankut ja hybridilattiat suosiossa

Markkinoille on tullut useita uusia eri hintaluokkien lattiavaihtoehtoja, jotka ovat löytäneet ostajansa. Lattian uudistamisella saadaan iso muutos huoneen ulkonäköön. Etenkin modernit vinyylilankut sekä puupohjaisen rungon ja vedenkestävyyden yhdistävät hybridilattiat ovat kiinnostaneet. Näissä tuoteryhmissä myynti kasvoi merkittävästi. Lattian asennustyövälineiden ja -tarvikkeiden myynti kasvoi vastaavasti.

”Suomalaiset ovat poikkeusaikana remontoineet ahkerasti, ja monet ovat löytäneet itse tekemisen. On ollut positiivista huomata, että myös investointituotteet eli esimerkiksi lattiat käyvät kaupaksi. Kotiin panostetaan edelleen, ja kenties normaalisti matkailuun käytetyt varat ovat siirtyneet remontointiin”, K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere sanoo.

Lisää valoa haettu erityisesti verkosta

Sisätilojen valaisimet ja sisustusvalaisimet ovat olleet koronavuonna suosittuja. Toiminnallisia valaisimia on hankittu parantamaan esimerkiksi työpisteen valaistusta. Suurten kattoplafondien kysyntä on kasvanut voimakkaasti. Suuri koko tekee plafondista jo itsessään sisustustuotteen, joten niitä käytetäänkin niin olo- kuin makuuhuoneissa.

Valaistuksen suosio näkyy myös verkkokaupassa. Sisustus- ja koristevalojen myynti verkkokaupassa on kasvanut merkittävästi edelliseen vuoteen verrattuna. Myös valaistukseen liittyvät haut verkkokaupassa ovat kasvaneet.

Remontoijat panostaneet myös työvälineisiin

Remontoinnin suosion kasvu näkyy myös työvälineiden kysynnän kasvussa. ”Olemme iloisia, että remontoijat ovat panostaneet laadukkaisiin työvälineisiin”, Pere sanoo ja jatkaa: ”Hyvillä työvälineillä kynnys seuraavaan remonttityöhön ryhtymiseen on huomattavasti matalampi. Työvälineiltä halutaan myös pitkäikäisyyttä ja luotettavuutta.”

Myydyimmät tuoteryhmät työvälineissä olivat ruuvit sekä porakoneet ja ruuvinvääntimet. Ruuvimyynnin kasvua selittää etenkin terassi- ja piharakentamisen suosio. Esimerkiksi sisä- ja ulkoremontointiin käytettäviä akkukäyttöisiä työvälineitä on myös kysytty koronavuoden aikana. ”Akkutyökalujen vaivattomuus tuo helppoutta työhön ja koneiden kapasiteetti riittää pitkään. Samaa akkua voi myös käyttää saman merkin useampaan tuotteeseen”, Pere summaa.

Vinkkejä remontointiin ja lisätietoja K-Raudan verkkosivuilla

Lue K-Raudan Remonttineuvonnan vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/remontointi/remonttineuvonta-usein-kysytyt-kysymykset

K-Raudan Remonttineuvonta: lähetä kysymyksesi lomakkeella https://www.k-rauta.fi/palvelut/remonttineuvonta tai soita puh. 044 700 1000

K-Raudan lehdistötiedote 25.6.2020: Näin Suomi remontoi koronakevään aikana – K-Raudan data kertoo mitä kodeissa ja pihoilla rakennettiin https://www.k-rauta.fi/uutiset/suomi-remontoi-koronakevaan-aikana