K-ryhmän kalavalikoimasta entistä vastuullisempaa: viiteen K-Supermarketiin MSC-sertifioidut kalatiskit

Viidelle K-Supermarketille on myönnetty kestävää kalastusta ja vesiviljelyä edistävät MSC- ja ASC -jäljitettävyyssertifikaatit. Sertifikaatti tarkoittaa, että kaupat voivat kalatiskillään myydä MSC- ja ASC -merkittyjä kala- ja äyriäistuotteita. K-ryhmällä on Suomen suurin MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden valikoima ja sertifioidut kalatiskit vahvistavat vastuullista kalavalikoimaa entisestään. Sertifiointeja jatketaan systemaattisesti myös muissa K-ruokakaupoissa.

MSC- ja ASC - merkinnät osoittavat, että kala- tai äyriäistuote on pyydetty kalakantoja vaarantamatta tai kasvatettu luontoa kunnioittaen ja tuotteen matka on jäljitettävissä merestä kalatiskille asti. K-ryhmällä on Suomen suurin MSC-sertifioitujen kala- ja äyriäistuotteiden valikoima. Sertifioitujen kalatiskien myötä kaupat voivat myydä sertifioituja tuotteita nyt myös pakkaamattomana irtomyynnissä ja palvelutiskeillään. Sertifioidut tiskit tunnistaa tiskillä esillä olevista MSC-ja ASC-ympäristömerkeistä.

Ensimmäiset K-ruokakauppojen kalatiskien MSC- ja ASC -jäljitettävyyssertifikaatit on myönnetty syyskuussa Helsingissä sijaitseville K-Supermarket Postitalolle, K-Supermarket Fortunalle, K-Supermarket Hertalle, K-Supermarket Redille ja lokakuun lopussa avautuvalle K-Supermarket Triplalle. Sertifioinnit on suorittanut puolueeton sertifiointilaitos Bureau Veritas ja myöntänyt MSC Suomi.

”Maailman vastuullisimpana kaupan alan yrityksenä haluamme tehdä osamme kalakantojen suojelemiseksi ja samalla tehdä myös asiakkaillemme vastuulliset valinnat kaupassa mahdollisimman helpoiksi. Jokainen voi osaltaan edistää ekologisesti kestävää kalastusta valitsemalla kaupan kalatiskiltä MSC- ja ASC -merkinnällä varustettuja tuotteita,” sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

K-ryhmän kalavalikoimat suosivat kestäviä kalakantoja

Luonnonkalakannat ovat pienentyneet muun muassa ylikalastuksen vuoksi ja monet aiemmin yleiset kalalajit ovat tulleet uhanalaisiksi. K-ryhmän ruokakaupat noudattavat K-ryhmän kala- ja äyriäislinjausta eikä niiden valikoimissa ole WWF:n kalaoppaassa vältettäviksi luokiteltuja lajeja. K-ruokakaupat suosivat valikoimissaan kestäviä kalakantoja ja MSC- ja ASC -sertifioituja toimittajia. Sertifioidut kalatiskit vahvistavat K-ryhmän kalavalikoiman vastuullisuutta entisestään.

”Olemme K-ryhmän kanssa yhdessä kouluttaneet kauppojen henkilökuntaa, käyneet läpi tiloja ja prosesseja sekä kartoittaneet mahdollisuuksia kasvattaa vastuullista kala- ja äyriäistuotteiden valikoimaa. Kalatiskit ovat sertifioidun toimitusketjun viimeinen ja kuluttajalle näkyvin askel. On tärkeää, että kuluttajilla on mahdollisuus valita todennetusti vastuullinen vaihtoehto myös ostaessaan pakkaamattomia mereneläviä kalatiskiltä,” toteaa MSC Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä.

MSC:n (Marine Stewardship Council) sininen ympäristömerkki myönnetään luonnonvaraisille kala-ja äyriäistuotteille, jotka ovat peräisin sertifioiduista, vastuullisista kalastusyrityksistä. MSC-sertifikaatti on käytössä yli 39 000 kala- ja äyriäistuotteella ja yli 370 kalastusyrityksellä ympäri maailman. Se on laajimmalle levinnein kestävän kalastuksen sertifikaatti, joka ottaa huomioon koko ekosysteemin.

ASC:n (Aquaculture Stewardship Council) turkoosi ympäristömerkki on kalankasvatukselle ja kasvatetulle kalalle myönnettävä sertifikaatti, joka osoittaa, että kalanviljely on toteutettu sosiaalisesti ja ympäristöllisesti vastuullisella tavalla. Vastuullinen kasvatus tuottaa mahdollisimman vähän ympäristöhaittoja ja ehkäisee viljeltyjen kalojen vaikutukset luonnonkantoihin.

K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimiala, kehityspäällikkö Johanna Teinilä-Kurvinen, johanna.teinila-kurvinen@kesko.fi, p. 010 5337005

K-ryhmä, vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, matti.kalervo@kesko.fi, p. 010 532 2536

MSC Finland, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Johanna Vepsä, johanna.vepsa@msc.org, p. 050 570 8000

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.