K-ryhmä tutki: Puolet suomalaisista pitää mahdollisena, että tekoäly hoitaa vuonna 2040 arjen ostokset puolestamme

Tekoäly on yhä kiinteämpi osa suomalaisten arkea. K-ryhmän tutkimus paljastaa, että Suomeen on muodostunut mittava edelläkävijöiden joukko, joka uskoo tekoälyyn, nauttii sen tuomista hyödyistä arjessaan ja on kiinnostunut tekoälystä ostamisen apuvälineenä. Merkittävä osa suomalaisista uskoo tekoälyn hyötyihin yhteiskunnan tasolla, mutta valtaosa ei vielä tunnista hyötyjä omassa arjessaan.

Tekoäly on yhä useammin osa myös ostamista. Esimerkiksi K-ryhmä räätälöi tekoälyyn perustuvilla ratkaisuillaan asiakkailleen päivittäin henkilökohtaisia etuja ja reseptejä, tarjoaa juuri heille sopivaa markkinointia ja nostaa verkkokaupan etusivulle tuotteet, jotka löytyvät säännöllisesti asiakkaan ostoslistalta.

K-ryhmän teettämän tutkimuksen (*) mukaan Suomeen on muodostunut tekoälyn mahdollisuuksiin uskovien edelläkävijöiden joukko, jonka arjessa tekoäly näkyy jo positiivisesti. Edelläkävijöissä painottuvat erityisesti pääkaupunkiseudulla asuvat, korkeasti koulutetut sekä nuoret aikuiset.

– Kaikessa uudessa teknologiassa löytyy edelläkävijöitä, jotka omaksuvat uutuudet ensimmäisinä. Myös tekoälyn suhteen Suomesta löytyy jo varsin laaja joukko ihmisiä, joiden elämässä tekoäly näkyy positiivisesti, ja jotka uskovat sen hyötyihin ja suhtautuvat positiivisesti tekoälyyn myös ostamisen apuvälineenä. Suomalaiset toivovat etenkin terveyteen ja hyvinvointiin sekä kestävään kehitykseen liittyviä tekoälypalveluita. Toisaalta tekoälysovelluksilta haetaan ajan ja rahan säästämisen tai inspiraation kaltaisia hyvin arkisia hyötyjä, sanoo K-ryhmän asiakastietojohtaja Minna Vakkilainen.

Edelläkävijöitä kiinnostavat muun muassa tekoälypalvelut, joiden avulla voi ohjata omia kulutustottumuksia haluamaansa suuntaan. Esimerkiksi K-ryhmän K-Ostokset-palvelu, jonka avulla kuluttaja voi seurata ostostensa kotimaisuustasoa, tarjoaa tekoälyn räätälöimiä vinkkejä kotimaisuustason nostamiseksi.

Tekoäly kiinnostaa, mutta vain neljännes kokee ymmärtävänsä missä sitä käytetään

Vaikka tekoäly alkaa olla osa jokaisen suomalaisen arkea, valtaosa ei vielä näe tekoälyn hyötyjä omassa elämässään. Vain neljännes suomalaisista kokee ymmärtävänsä, missä kaikkialla tekoälyä jo nyt hyödynnetään. Suomalaisten yritysten työtä tekoälyn parissa ei ole vielä huomattu: tekoälytyöstään tunnetaan parhaiten kaupan ala, mutta 69 % suomalaisista ei osaa nimetä ainoatakaan tekoälyä hyödyntävää suomalaisyritystä.

– Monelle suomalaiselle tekoäly on vielä uusia asia, mutta yhdentekevä asia se ei ole: yli puolet suomalaisista haluaisi ymmärtää tekoälyn vaikutuksia paremmin. Vaikka vasta harva suomalainen näkee tekoälyn positiivisia vaikutuksia omassa arjessaan, uskoo merkittävä osa kuitenkin tekoälyn hyötyihin koko yhteiskunnan tasolla. Tulos alleviivaa sitä, miten tärkeää on pystyä konkretisoimaan tekoälyä ja sen tuomia hyötyjä kuluttajille, Vakkilainen sanoo.

Minkälaisessa tekoäly-Suomessa elämme vuonna 2040?

K-ryhmän tutkimuksen mukaan suomalaisilla on varsin optimistiset näkymät tekoälyn mahdollisuuksista tulevina vuosikymmeninä. Jopa puolet suomalaisista pitää mahdollisena, että tekoäly hoitaa vuonna 2040 suurimman osan ostoksista heidän puolestaan, ja tekoälyn liittymistä Finlandia-palkittujen joukkoon pitää mahdollisena joka neljäs.

K-ryhmä kysyi suomalaisilta myös suurimmista tekoälyyn liittyvistä huolenaiheista. Yleisimmin mainittuja huolia olivat omien tietojen päätyminen vääriin käsiin ja pelko siitä, että tekoälyratkaisut rakennetaan yrityksen eikä kuluttajan parhaaksi. K-ryhmässä kaikkien tekoälyratkaisujen parissa työskentelevien ihmisten ja kumppanien tulee sitoutua K-ryhmän tekoälyn hyödyntämisen eettisiin periaatteisiin.

– Tekoälystä tulee yhä tärkeämpi arjen ja ostamisen apuväline. Ruoan verkkokauppa kykenee jo nyt hoitamaan asiakkaan puolesta keräilyn ja kotiinkuljetuksen, ja joka toinen suomalainen pitää mahdollisena, että tekoäly hoitaa vuoteen 2040 mennessä suurimman osan arjen ostoksista puolestamme. Globaalissa kilpailussa suomalaisten ja eurooppalaisten yritysten kilpailuvalttina voi olla tekoälyn kehittäminen ihmisen ehdoilla ja aidosti asiakkaan etu edellä. Viime kädessä asiakkaalla on valta päättää, minkälaisille tekoälypalveluille on tulevaisuudessa kysyntää, Vakkilainen sanoo.

(*) Lisätietoja tutkimustuloksista tiedotteen lopun faktaosiossa.

Minna Vakkilainen, K-ryhmän asiakastietojohtaja, minna.vakkilainen@kesko.fi, 046 920 7503.
K-ryhmän viestinnän päivystys (ma–pe 8–16), viestinta@kesko.fi, 010 535 0200.

FAKTA: K-ryhmä tutki suomalaisten suhtautumista tekoälyyn

Tutkimuksen toteutti Kantar TNS 8.–13.3.2019, N=1082.

Tekoäly kiinnostaa, mutta sen vaikutuksia ei tunneta

• 51 % suomalaisista haluaisi ymmärtää tekoälyn vaikutuksia paremmin, 15 % ei haluaisi
  • 26 % kokee ymmärtävänsä missä kaikkialla tekoälyä jo hyödynnetään, 33 % kokee ettei ymmärrä
  • 69 % ei osaa mainita ainoatakaan tekoälyä hyödyntävää suomalaisyritystä

Vain pieni joukko uskoo tekoälyn hyötyihin omassa arjessa, yhteiskunnallisiin hyötyihin uskoo moni

• 17 % uskoo tekoälyn positiivisiin vaikutuksiin omassa henkilökohtaisessa elämässään
  • Suurimmiksi tekoälyn tuomiksi hyödyiksi suomalaiset arvioivat ajan säästämisen (37 % suomalaisista), rahan säästämisen (30 %), inspiraation ja uudet ideat (25 %) sekä nopeamman asiakaspalvelun (24 %). 26 % ei usko tekoälyn tuomiin hyötyihin ollenkaan.
  • 40 % uskoo tekoälyn positiivisiin vaikutuksiin yhteiskunnassa laajemmin
  • Uusia tekoälysovelluksia suomalaiset toivovat etenkin terveyden ja kaupan alalle sekä liikenteeseen ja liikkumiseen
  • Tekoälyssä ja ostamisessa suomalaisia huolettavat eniten omien tietojeni päätyminen vääriin käsiin (56 %), tekoälyratkaisujen tekeminen yrityksen tai palveluntarjoajan eikä kuluttajan parhaaksi (43 %), omien tietojeni luovuttaminen yrityksille (40 %), aiempaan käyttäytymiseen perustuvat liian toistuvat suositukset (26 %) ja vähäisemmäksi jäävä ihmiskontakti (25 %).

Vuonna 2040 tekoäly voi jo hoitaa ostoksemme, mutta Finlandia-palkintoa saadaan odottaa

• 49 % pitää mahdollisena, että tekoälyn säveltämä kappale on vuoteen 2040 mennessä voittanut euroviisut
  • 49 % pitää mahdollisena, että tekoäly hoitaa vuoteen 2040 mennessä suurimman osan kaikista ostoksista puolestani
  • 42 % pitää mahdollisena, että tekoäly on vuoteen 2040 mennessä ohittanut ihmisen älykkyydessä