Intersport tuo markkinoille kokonaan fluorivapaan Vauhdin PURE- suksivoide- ja hoitotuotemalliston

Suksivoideteollisuus on pitkään pyrkinyt löytämään voitelutuotteissa ympäristölle ja ihmisille haitalliseksi todetuille fluorilisäaineille korvaavia raaka-aineita. Suomalaisen Vauhdin uudet PURE-tuotteet tulevat mullistamaan voidemarkkinat ja muuttamaan tuotetarjontaa entistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Rekisteröidyn PURE-tuotemerkin mallisto lanseerataan Suomessa Intersport-ketjun kautta, ja tuotteet ovat ostettavissa Intersport-kaupoista 30.11. alkaen.

Suomen johtava ja maailman vanhin suksivoiteiden valmistaja Vauhti Speed Oy aloitti 2015 mittavan tuotekehitysprojektin liittyen uuden sukupolven nestemäisiin suksivoiteisiin ja pitokarva­suksien puhdistus- ja hoitotuotteisiin. Vauhti käynnisti samalla myös tutkimusprojektin, jonka tavoitteena oli löytää lisäaineita korvaamaan fluoriyhdisteet suksivoiteissa. Pitkäjänteisen tutkimustyön tuloksena onnistuttiin tekemään läpimurto terveydelle haitallisten fluoriyhdisteiden korvaamiseksi uusilla lisäaineilla voitelutuotteissa, jotka Vauhti Speed Oy tuo nyt markkinoille Intersportin kautta.

Vauhdin uusi PURE-mallisto on kokonaan fluorivapaa suksivoide- ja hoitotuotemallisto, joka käsittää tuotekategoriat aina harrastajasta kilpahiihtäjän vaatimustasoon asti. Voiteiden suorituskyky on osoittautunut tietyissä olosuhteissa fluorivoiteita ja pinnoitteita selkeästi paremmaksi. Näiden tuotteiden käyttö sutipullosta on helppoa ja tehokasta sekä samalla ympäristöä vähän kuormittavaa.

”Intersport on Suomen suurin maastohiihtovälineiden myyjä ja meille on tärkeää auttaa asiakkaitamme tekemään ympäristöystävällisiä valintoja myös ladulla. Olemme erittäin iloisia siitä, että saamme Suomessa ensimmäisenä myyntiin fluorivapaat Vauhdin PURE-suksivoiteet”, kertoo Intersport-ketjun valikoimapäällikkö Jukka Pinola.

Kansainvälinen hiihtoliitto FIS päätti 23.11 kokouksessaan, että seuraavasta hiihtokaudesta 2020/21 lähtien tulee voimaan kielto fluorin käyttämisestä kilpasuksien voitelussa. FIS selvittää, miten kieltoa tullaan valvomaan kilpahiihdossa. Nyt kun fluorikielto tulee voimaan kilpahiihtoon niin myös valmistajat, kauppa ja hiihdon harrastajat tulevat seuraamaan päätöstä.

Valikoimapäällikkö Jukka Pinola, Intersport-ketju p. 050 502 1223
Toimitusjohtaja Esa Puukilainen, Vauhti Speed Oy p. 050 331 7101