K-ruokakauppojen joulun myydyimmät suklaat – aikuisille suunnatut premium-suklaat nouseva trendi

K-ruokakaupoissa on tänä jouluna myynnissä 122 erilaista sesonkisuklaakonvehtia, joista 18 % on UTZ tai Rainforest Alliance -sertifioituja. Konvehtien suuresta määrästä huolimatta myydyin suklaamakeinen K-ruokakaupoissa on Fazerin Sininen maitosuklaalevy.

– Suomalaisille maistuvat jouluna tuttujen suklaavalmistajien suklaat, sillä suklaissa suositaan usein perinteikkäitä, jo lapsuudesta tuttuja makuja, kertoo Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.

Myydyin suklaamakeinen K-ruokakauppojen valikoimissa viime joulusesongin aikana oli Fazerin Sininen maitosuklaalevy 200g. Tämän lisäksi neljä myydyintä suklaatuotetta veivät yhdessä joulusesongin (marras–joulukuu) makeismyynnistä lähes viidesosan, noin 17 %. K-ruokakauppojen 20 myydyintä suklaatuotetta taas vastaa noin 36 % joulusesongin makeismyynnistä.

K-ruokakauppojen 20 myydyintä suklaamakeista marras–joulukuussa 2016

Fazer Sininen maitosuklaalevy 200g
Fazer Present rasia 260g
Fazer maitosuklaa rasia 320g
Geisha rasia 350g (Fazer)
Panda Juhlapöydän konvehteja 300g (UTZ), (Orkla)
Julia rasia 350g (Fazer)
Karl Fazer sinivalkoisia suklaakonvehteja 320g
Marabou symphony suklaakonvehti 400g (Mondeléz)
Omar kermatoffee chocolate 320g (Fazer)
Fazer Wienernougat rasia 210g
Pätkis suklaakonvehtirasia 320g (Fazer)
Dumle mix3 rasia 350g (Fazer)
Tupla Maxi suklaapatukka 50g (UTZ), (Cloetta)
Karl Fazer suklaakonvehti rasia 425g
Fazer Joulusuklaa rasia 320g
Karl Fazer Vadelmajogurtti 320g
Fazerina rasia 350g
Budapest suklaakonvehti 300g original (UTZ) (Cloetta)
Kismet suklaapatukka 55g (Fazer)
Kinder Maxi Mix joulukalenteri 351g (Ferrero)

– Laadukkaammat ja aikuisille suunnatut premium-suklaat kasvattavat tänä jouluna suosiotaan. Näiden raaka-aineena korostuvat tumma suklaa, sen lisäksi valkoinen suklaa on nousemassa maitosuklaan haastajaksi. Myös käsin tehtyä suklaata arvostetaan, kertoo Kalervo.

Mausteisia suklaita maistellaan yhä enemmän, tästä esimerkkinä Fazerin piparkakunmakuinen suklaalevy, joka palasi tänä jouluna valikoimiin. Joulumakeisiksi ostetaan suklaan sijaan yhä enemmän myös laadukkaita lakritsipaloja tai suklaan ja lakritsin yhdistelmiä.

– Suomessa tämän vuoden varma hitti ovat Suomi 100 -teemaiset suklaat. Sen sijaan maailmalla kohistaan tällä hetkellä paljon Ruby-suklaasta eli punaisesta suklaasta, mutta sitä ei ole vielä tänä jouluna valikoimissamme, kertoo Kalervo.

Laajat konvehtivalikoimat myös sertifioituina

K-ruokakaupoissa on tänä jouluna myynnissä 122 erilaista sesonkisuklaakonvehtia. UTZ- tai Rainforest Alliance -merkittyjä konvehteja tästä valikoimasta on 22 kpl, mikä vastaa 18 % joulusuklaakonvehtien tuotenimikkeistä.

Vuoden 2017 osalta UTZ- ja Rainforrest Alliance- sertifioitujen joulusuklaakonvehtien myynninosuuden arvioidaan marras-joulukuussa olevan K-ruokakauppojen koko suklaamyynnistä 9 % ja joulusuklaakonvehtien myynnistä hieman alle 17 %. Suosituin eli Pandan Juhlapöydän konvehteja -rasia kattaa tästä 17 % osuudesta yli puolet.

Suklaavalikoima pääosin suomalaista

K-ryhmä panostaa laatuun, palveluun ja Suomessa valmistettujen tuotteiden laajaan valikoimaan myös joulusuklaiden osalta. Suomalaiset valmistajat varmistavat kaakaon vastuullisen hankinnan, vaikka ne eivät aina käytäkään tuotteissaan erillisiä vastuullisuusmerkintöjä.

Esimerkiksi myynniltään suosituimpien suklaiden valmistaja Fazer ilmoitti vuoden 2017 alussa kaiken sen käytettämän kaakaon olevan jäljitettävää. Fazer ostaa omien suorien viljelijäohjelmiensa lisäksi UTZ, Rainforest Alliance ja Fairtrade Cocoa Programme -sertifioitua kaakaota. Viljelijäohjelmia valvotaan kolmannen osapuolen auditoinnein.

Kansalaisjärjestö Finnwatch ry julkaisee vuosittain raportin, jossa se tarkastelee tuotenimikkeiden määrässä mitattuna UTZ, Fairtrade Cocoa Programme, Fairtrade ja Rainforest Alliance -merkittyjen suklaiden osuutta kaupparyhmien joulusesongin suklaakonvehtivalikoimissa. K-ryhmä ei tänä vuonna osallistunut raporttiin.

K-ruokakauppojen valikoimien UTZ- ja Rainforest Alliance merkityt joulusesongin konvehdit 2017 katsottavissa täältä:

https://www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/2017/joulusesongin-sertifioidut-suklaakonvehdit-k-ruokakaupoissa/

Lisätietoja:
Matti Kalervo, vastuullisuusjohtaja, p. 050 306 4081, matti.kalervo@kesko.fi

Noin 1400 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Takaisin ylös