Ruokakesko ja Finfood järjestivät yhteisen seminaarin elintarvikkeiden turvallisuudesta Helsingissä 26.5. Pirkka-tuotteita käsiteltiin esimerkkinä tuoteturvallisuuden varmistamisesta, sillä niihin liittyy vahvasti "oikeus tietää mitä syöt" -teema. Tilaisuudessa julkaistiin myös Ruokakeskon TNS Gallupilta tilaaman tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten asennoitumista elintarvikkeiden turvallisuuteen.
– Asiakkaidemme on voitava olla varmoja siitä, että heidän ostamansa ruoka on täysin turvallista, oli se sitten Suomessa tai ulkomailla tuotettua. K-ruokakaupoissa tuote-turvallisuus korostuu myös Pirkka-tuotteiden takia, joiden tärkeimpiä ominaisuuksia kilpailukykyisen hinnan lisäksi ovat luotettavuus, laatu ja kotimaisuus, Ruokakeskon toimitusjohtaja Terho Kalliokoski painottaa.
Alkutuotanto, elintarviketeollisuus, elintarvikeviranomaiset ja kauppa huolehtivat kukin omalta osaltaan siitä, että kuluttajat kohtaavat kaupassa turvalliset tuotteet.
– Suomessa kaupan, teollisuuden ja viranomaisten välinen yhteistyö on erittäin hyvällä tasolla. Tehokkaat yhteiset toimintatavat ovat paras mahdollinen perusta tuoteturvalli-suudelle, Ruokakeskon tuotetutkimuksesta ja Pirkka-tuotteiden laadunvarmistuksesta vastaava tuotetutkimuspäällikkö Matti Kalervo toteaa.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset näkevät lisäaineet selvästi suurimpana ruokaan liittyvänä uhkana.
– Lisäaineista oleva tieto voidaan kokea ristiriitaisena, ja arkiajattelussa ne helposti nähdään uhkana, toteaa tutkimuspäällikkö Anna Huotilainen TNS Gallupista.
Tutkimuksen mukaan lihominen nähdään suurimpana terveysriskinä. Erilaisille säännöksille, rajoituksille ja merkinnöille annetaan suuri painoarvo lihomisen torjumisessa.
– Lihomisen uhka tunnistetaan, mutta ratkaisujen koetaan olevan työläitä. Tutkimus osoitti, että juuri tätä tarkoitusta varten pakkauksiin lisätty viitteellinen päiväsaanti-merkintä (GDA) oli tuntematon vielä 66 prosentille vastaajista, Huotilainen jatkaa.
Tutkimustulokset ja muut tapahtuman aineistot löytyvät osoitteesta www.kesko.fi.
Lisätietoja:
Tuotetutkimuspäällikkö Matti Kalervo, Ruokakesko Oy, puh. 01053 22536
Tutkimuspäällikkö Anna Huotilainen, TNS Gallup, puh. 041 528 2548
Kesko (www.kesko.fi) on vähittäiskaupan osaaja, joka tuo kauppojensa kautta elämisen laatua kuluttajien jokaiseen päivään. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 2 000 kauppaa Pohjoismaissa, Baltiassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä