Pirkka-tuotesarja juhlii tänä vuonna 20-vuotistaivaltaan

Ruokakeskon ja K-ruokakauppojen oma Pirkka-tuotesarja täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Pirkka-tuotteiden lukumäärä on 20 vuodessa kasvanut 50 perustuotteesta lähes 1 500 tuotteeseen, ja valikoima kattaa monipuolisesti sekä elintarvikkeita että käyttötarvikkeita. Sarjalle asetetut tavoitteet – laatu ja edullisuus - ovat toteutuneet erinomaisesti. Pirkka valittiin hiljattain ainoana kaupan omana merkkinä Superbrands Finland -kirjaan, joka esittelee 50 suomalaista huippubrändiä.

Pirkka-sarjan lanseerauksen ensisijainen tavoite oli luoda omaleimainen, korkealaatuinen tuotesarja, joka mahdollistaa irtioton kilpailijoista. Asiakkaille haluttiin tarjota laadukkaita ja turvallisia tuotteita edulliseen hintaan. Ensimmäiset Pirkka-tuotteet tuotiin markkinoille toukokuussa 1986.

Pirkka-tuotteiden osuus kauppojen omien merkkien kokonaismyynnistä on Suomessa lähes 40 prosenttia (ACNielsen). K-ruokakauppojen vähittäismyynnistä Pirkka-tuotteiden osuus on noin kymmenen prosenttia. Pirkka-tuotteiden tunnettuus suomalaisten keskuudessa on yli 90 prosenttia.

Pirkka-tuotteiden määrää kasvatetaan trendien ja markkinoiden mukaan. Lähtökohtana on vastata erilaisilla tuotteilla kuluttajien toiveisiin. Viimeisen viiden vuoden aikana tuotteiden lukumäärä on kaksinkertaistunut. Markkinoille on tuotu vuosittain yli sata uutta Pirkka-tuotetta. Pirkka-tuotteet valmistetaan mahdollisuuksien mukaan Suomessa. Tuoretuotteet, kuten liha- ja maitotuotteet, ovat pääosin kotimaassa valmistettuja. Myös vihannesten ja juuresten kotimaisuusaste on erittäin korkea. Hyvää Suomesta -joutsenmerkki on noin 200 Pirkka-tuotteessa.

Pirkka-tuotteet ovat saaneet tunnustusta viime aikoina useaan otteeseen. Pirkka-naposteluporkkana valittiin viime vuonna Vuoden elintarvikkeeksi, ja vuonna 2004 Painonvartijat palkitsi naposteluporkkanan Vuoden Kunniakirjalla.

Pirkka-juhlavuoden ilme esittää kohtauksia ihmisten elämästä

K-ruokakaupoissa näkyvän Pirkka 20 vuotta -ilmeen on suunnitellut Taideteollisen korkeakoulun opiskelija Maija Fagerlund. Ilmeessä tuodaan esille kohtauksia ihmisten elämästä ja siinä kuvastuu kerronnallisesti Pirkka-tuotteiden koko 20-vuotinen historia.

Maija Fagerlund palkittiin vuosi sitten Taideteollisen korkeakoulun muotoilun opiskelijoille suunnatussa Pirkka 20 vuotta -suunnittelukilpailussa.

Lisätietoja:
Johtaja Ari Virnes, Ruokakesko Oy, puh. 01053 23055 tai 050 3064030
Tuoteryhmäpäällikkö Kaija Grommi, Ruokakesko Oy, puh. 01053 22260 tai 050 3837831


Takaisin ylös