Pirkka-tuotesarja – asiakkaan luotettava ystävä

Asiakas arvostaa Pirkka-tuotteissa tutkimusten mukaan erityisesti hyvää laatua, edullista hintaa, helppoutta ja monipuolista valikoimaa. Laadun takaamiseksi Ruokakeskolla on vahva panostus tutkimus- ja kehitystoimintaan omassa tuotetutkimusyksikössä. Pirkka-brändi on Ruokakeskon kehittämä, ja Pirkka-tuotteita saa vain K-ruokakaupoista. Tuoteperheen tuorelihat ovat kaikki kotimaisia laatutuotteita. Pirkka-tuotesarja täyttää tänä vuonna 20 vuotta ja Pirkka-juhlaviikko alkaa Pirkan päivänä 1.9.2006.

Pirkka-tuotteita on jo yli 1 500. Ensimmäinen tuote, Pirkka-näkkileipä, esiteltiin asiakkaille toukokuussa 1986. Viidessä vuodessa saavutettiin 300 tuotteen rajapyykki ja kymmenen vuoden kuluttua tuotteita oli jo yli 500. Vuoden 2006 aikana asiakkaille on jo esitelty yli 80 Pirkka-uutuutta.

Pirkka-tuotteille on asetettu tiukat laatukriteerit ja karsinta on kovaa, ja vain parhaat tarjolla olevista tuotteista pääsevät Pirkka-tuotesarjaan. Pirkka-tuotteiden luotettavuuden ja laadun varmistajana toimii Ruokakeskon oma Tuotetutkimus. Se valvoo jatkuvasti Pirkka-tuotteiden laatua ja vertaa niitä muihin markkinoilla oleviin tuotteisiin.

Asiakkaiden mielikuvissa Pirkka on tunnettu hyvästä laadusta, edullisesta hinnasta, helppoudesta ja monipuolisesta valikoimasta. Se on vuosien saatossa valloittanut tasaisesti asiakkaiden ostoskorit ja monipuolistunut. Pirkka mielletään vahvaksi brändiksi, joka on lunastanut paikkansa turvallisena ja luotettavana arjen helpottajana. (Pirkka Brand Compass -tutkimus, Consumer Compass 03/06) Pirkka valittiin vuonna 2005 ainoana kaupan omana merkkinä Superbrands Finland -kirjaan, joka esittelee 50 suomalaista huippubrändiä.

Pirkka-sarja kehittyy ja kasvaa myös jatkossa. Ruokakesko seuraa monipuolisten markkinatutkimusten avulla kuluttajien tarpeiden ja mieltymysten kehittymistä. Tavoitteena on tuoda Pirkka-sarjaan suomalaisen kuluttajan arvostamia tuotteita ennakoiden tulevia ruokatrendejä. Tästä esimerkkinä ovat Tex-mex –sarjaan tuodut aidot meksikolaiset kastikkeet sekä laajentunut Aasia-sarja. Myös kevyt- ja erityisruokavaliotuotteiden, sekä ympäristömerkittyjen tuotteiden määrää on viime vuosina lisätty. Lähitulevaisuudessa laajennetaan esimerkiksi terveysvaikutteisten tuotteiden valikoimaa.

Uudessa Pirkka-karjalanpiirakassa yhdistyvät perinne ja innovatiivisuus

Eräs Pirkka-tuotesarjan syyskuun uutuuksista on käsintehty karjalanpiirakka. Perinteinen tuote modernille kuluttajalle, yhdistettynä innovatiiviseen pakkaukseen kuvastaa hyvin Pirkka-sarjan edelläkävijyyttä. Piirakat valmistetaan Pohjois-Karjalassa Nurmeksessa Pielispakarin leipomolla, joka on erikoistunut karjalaisiin perinnetuotteisiin. Pakastepiirakat on pakattu uuden tyyppiseen paperipussiin, jossa ne voidaan kätevästi valmistaa mikroaaltouunissa vastapaistetun herkullisiksi.

Uudet karjalanpiirakat ovat osoitus toimivasta yhteistyöstä pienempien suomalaisten tavarantoimittajien kanssa. Tiivis yhteistyö mahdollistaa joustavan tuotekehityksen. Lisäksi Pirkka-tuotteiden valmistus tukee pienyrittäjien mahdollisuutta luoda uusia työpaikkoja.

Lisätietoja:
Markkinointijohtaja Juha Andelin, Ruokakesko Oy, puh. 01053 37180 tai 050 504 302
Tuoteryhmäpäällikkö Kaija Grommi, Ruokakesko Oy, puh. 01053 22260 tai 050 383 7831
Toimitusjohtaja Erkki Timonen, Pielispakari Oy, puh. 013-474 3301 tai 0400-548 166

Lehdistöpalvelu: www.vision.fi/ruokakesko

Takaisin ylös