Sijoittajapodcastit ja -blogit

Tällä palstalla pureudutaan sijoittajia kiinnostaviin Kesko-aiheisiin blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

Sijoittajablogi: Strategian toteutus jatkuu – hintaan panostetaan päivittäistavarakaupassa

02.01.2025

Yksi Keskon kesällä päivitetyn strategian mukaisista tavoitteista on voittaa päivittäistavarakaupan toimialalla markkinaosuutta kannattavasti. Tärkeimmät toimenpiteet tämän eteen ovat

  • kauppakohtaisten liikeideoiden vahvistaminen: keskitytään vahvistamaan K-kauppojen kilpailuetuja ja nostamaan entisestään kauppojen tasoa

  • kauppapaikkaverkoston kehittäminen: tehdään kohdennettuja investointeja kauppaverkostoon, painopiste kasvukeskuksissa; sekä

  • hintakilpailukyvyn parantaminen: vahvistetaan K-ruokakauppojen hintakilpailukykyä ja parannetaan niiden hintamielikuvaa.

Päivittäistavarakaupassa Kesko on laatujohtaja Suomen päivittäistavarakaupan markkinassa ja laadusta ei tingitä, päinvastoin siihen panostetaan. Tammikuun alussa kerroimme uudesta hintaohjelmasta, jossa alennetaan yli 1 200 tuotteen hintaa K-ruokakaupoissa. Hintojen lasku kohdistuu noin 1 000 tuttuun arjen merkkituotteeseen sekä noin 200 suosittuun K-ryhmän omaan Pirkka-tuotteeseen, eli arjen perustuotteeseen, joita kuluttajat ostavat usein ja joiden osuus myynnistä on merkittävä. Merkkituotteiden hintojen alennukset ovat keskimäärin 4–6 prosenttia, mutta parhaimmillaan alennukset voivat olla jopa 15–20 prosenttia. Pirkka-tuotteiden osalta hintojen alennukset ovat puolestaan keskimäärin 9-12 prosenttia. Kampanjat ja tarjoukset kuuluvat K-kauppojen DNA:han ja niitä jatketaan normaalisti myös vuonna 2025, mutta hintaohjelma on pitkäkestoinen ja siinä panostetaan merkittävästi kauppojen perushintatasoon.

Hinnanalennukset on tehty tiiviissä yhteistyössä Keskon, K-kauppiaiden sekä tavarantoimittajien kanssa. Kesko ja K-kauppiaat yhdessä investoivat ohjelmaan lähes 50 miljoonaa euroa vaiheittain vuoden 2025 aikana. Tuttujen brändituotteiden hinnanalennukset istuvat Keskon strategiaan paremmin kuin esimerkiksi ulkomaisten halpatuotteiden valikoimien lisääminen. Hintapainostuksista huolimatta laadusta ei aiota jatkossakaan tinkiä.

Perushintatasoon tehtyjen panostuksien lisäksi K-ryhmän ruokakauppaketjut tarjoavat jatkossakin suosittuja OmaPlussa-mobiilietuja, yli 2 600 tuotetta käsittävän oman laadukkaan ja sopivan hintaisen Pirkka-sarjan sekä muita tarjouksia ja kampanjoita.

Kuten strategiassamme on todettu, hinta- ja kauppapaikkainvestoinneilla on olemaan lievä vaikutus päivittäistavarakaupan toimialan kannattavuuteen tulevina vuosina, mutta investoinneista huolimatta liikevoiton kehitys on kuitenkin tasaista, ja tavoitteena on, että päivittäistavarakaupan toimialan kannattavuus pysyy selvästi yli 6 % strategiakaudella 2024-2026.

Takaisin ylös